The metamorphosis of the Don Juan legend in Tirso de Molina’s El burlador de Sevilla and Thomas Shadwell’s The libertine

Contenido principal del artículo

José Díaz-Cuesta

Resumen

This journal article looks into the first metamorphosis of the Don Juan legend in England, from El burlador de Sevilla, attributed to Tirso de Molina, to Thomas Shadwell’s The Libertine. The article is not concerned with the question of who was the real author of the Spanish play. Our first task is to compare the evolution of each narrative in both plays. Secondly, we focus on the portrayal of characters, with special emphasis on the Don Juan figure of each play. The last step is to consider the evolution of the legend itself, paying attention to the two main plots that are combined. The main conclusion is that although the overall story is preserved, the same cannot be said of its feeling. El burlador de Sevilla is capable of containing most of the other interpretations that have appeared in various forms and countries, as Leo Wenstein (1959, p. 23) has put it.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Métricas

Cargando métricas ...

Detalles del artículo

Cómo citar
Díaz-Cuesta, José. 2005. «The Metamorphosis of the Don Juan Legend in Tirso De Molina’s El Burlador De Sevilla and Thomas Shadwell’s The Libertine». Vivat Academia, n.º 67 (julio):24-37. https://doi.org/10.15178/va.2005.67.24-37.
Sección
Artículos de Investigación
Biografía del autor/a

José Díaz-Cuesta, Universidad de La Rioja

José Díaz-Cuesta, licenciado en Filología Inglesa por la Universidad de Oviedo y con un máster en Historia y Estética de la Cinematografía por la Universidad de Valladolid, es profesor asociado a tiempo completo de Filología Inglesa en la Universidad de La Rioja, en la que imparte, entre otras asignaturas, Cine Anglonorteamericano y Literatura Comparada, materias sobre las que ha dictado ponencias en foros internacionales y publicado estudios en revistas y libros nacionales e internacionales. Está elaborando una tesis doctoral sobre la representación de masculinidades en textos fílmicos de terror dirigidos por Steven Spielberg.

Citas

BRENAN, Gerald (1970): The Literature of the Spanish People. Cambridge University Press. Cambridge.

BYRON, Lord (1958): Don Juan. Edited by Leslie A. Marchand. Riverside. Boston.

MACKAY, Dorothy Epplen (1943): The Double Invitation in the Legend of Don Juan. Stanford University Press. California.

MARAÑÓN, Gregorio (1971): Obras completas, vol. VIII. Espasa-Calpe. Madrid.

MOLINA, Tirso de (attributed to) (1992): El burlador de Sevilla. Edited by Alfredo Rodríguez López-Vázquez. Cátedra. Madrid.

PORTABELLA DURÁN, Pedro (1965): Psicología de Don Juan: Práctica del enamoramiento. Zeus. Barcelona.

RODRÍGUEZ LÓPEZ-VÁZQUEZ, Alfredo (1987): Andrés de Claramonte y “El burlador de Sevilla”. Edition Reichenberger. Kassel.

SHADWELL, Thomas (1927): The Complete Works of Thomas Shadwell. Edited by Montague Summers. The Fortune Press. London.

SHADWELL, Thomas (1987): The Libertine: A Critical Edition. Edited by Hellen Pellegrin. Garland Publishing. New York and London.

WEINSTEIN, Leo (1959): The Metamorphoses of Don Juan. Stanford, California. Stanford University Press.