The Melodramatic Traits of Tennessee Williams in Pedro Almodóvar: Study of Characters of the Law of Desire, High Heels and the Flower of My Secret

Main Article Content

Valeriano Durán Manso

Abstract

The main film adaptations of the literary production of the American playwright Tennessee Williams premiered in 1950 through 1968, and they settled in the melodrama. These films contributed to the thematic evolution of Hollywood due to the gradual dissolution of the Hays Code of censorship and, furthermore, they determined the path of this genre toward more passionate and sordid aspects. Thus, A Streetcar Named Desire, Cat on a Hot Tin Roof, or Suddenly, Last Summer incorporated sexual or psychological issues through tormented characters that had not been previously dealt with in the cinema. The classic Hollywood melodrama has had a remarkable influence in the filmography of Pedro Almodóvar, and the best evidence is the tendency of the director from La Mancha to deal with this genre in his complex plots. In addition, the tormented characters starring in them contain many personal, family or sexual traits which are very present in the main characters of the southern playwright. From these considerations, this paper aims to reflect on the presence of the melodramatic traits of the adaptations of Williams in Almodóvar by analyzing, as a person and as a role, the main characters of his three films belonging to this genre: The Law of Desire, High Heels y The Flower of My Secret.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Durán Manso, Valeriano. 2017. “The Melodramatic Traits of Tennessee Williams in Pedro Almodóvar: Study of Characters of the Law of Desire, High Heels and the Flower of My Secret”. Vivat Academia. Journal of Communication, no. 138 (March):96-119. https://doi.org/10.15178/va.2017.138.96-119.
Section
Research Articles
Author Biography

Valeriano Durán Manso, Universidad de Cádiz

Departamento de Marketing y Comunicación

References

Almodóvar, A. (productor) & Almodóvar, P. (director). (1986). La ley del deseo [cinta cinematográfica]. España: El Deseo S.A.

Almodóvar, A. (productor) & Almodóvar, P. (director). (1991). Tacones lejanos [cinta cinematográfica]. España: El Deseo S.A. / CIBY 2000.

Almodóvar, A. (productor) & Almodóvar, P. (director). (1995). La flor de mi secreto [cinta cinematográfica]. España: El Deseo S.A. / CIBY 2000.

Balmori, G. (2009). El melodrama . Madrid: Notorious ediciones.

Casetti, F. & Di Chio, F. (2007). Cómo analizar un film.Barcelona: Ediciones Paidós.

De Rochemont, L. & Wolff, L. (productores) & Quintero, J. (director). (1961). La primavera romana de la señora Stone [cinta cinematográfica]. Reino Unido: Warner Bros.

Diez, E. (2006). Narrativa fílmica. Escribir la pantalla, pensar la imagen. Madrid: Editorial Fundamentos.

Durán Manso, V. (2011). La complejidad psicológica de los personajes de Tennessee Williams. FRAME, 7, pp. 38-76. Recuperado de http://fama2.us.es/fco/frame/frame7/estudios/1.3.pdf .

Durán Manso, V. (2015a). El dramatismo de los personajes de Tennessee Williams en el melodrama de Pedro Almodóvar: Tacones lejanos. En: E. Camarero y M. Marcos. (coords.).Hibridaciones, transformaciones y nuevos espacios narrativos. (pp. 678-691). III Congreso Internacional Historia, Literatura y Arte en el Cine en español y portugués. Centro de Estudios Brasileños. Universidad de Salamanca. Tomo I.

Durán Manso, V. (2015b). El horror psicológico en Tennessee Williams: el tormento de sus personajes en el cine. Cauce. Revista Internacional de Filología, Comunicación y sus Didácticas,38, 71-88.

Feldman, C. K. & Wald, J. (productores) & Rapper, I. (director). (1950). El zoo de cristal [cinta cinematográfica]. Estados Unidos: Warner Bros.

Feldman, C. K. (productor) & Kazan, E. (director). (1951). Un tranvía llamado deseo [cinta cinematográfica]. Estados Unidos: Warner Bros.

Holguín, A. (2006). Pedro Almodóvar. Madrid: Ediciones Cátedra.

Méjean, J. (2007). Pedro Almodóvar. Barcelona: Ediciones Robinbook.

Monterde, J. E. (1994a). El melodrama cinematográfico. Dirigido por… Nº 223, 52-65.

Monterde, J. E. (1994b). Geografías del melodrama. Dirigido por… Nº 224, 52-69.

Perales Bazo, F. (2008). Pedro Almodóvar: heredero del cine clásico. Zer: Revista de Estudios de Comunicación, 24, 281-301. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2885462.

Pérez Rubio, P. (2004). El cine melodramático. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.

Rodríguez, J. (2004). Almodóvar y el melodrama de Hollywood. Historia de una pasión. Valladolid: Editorial Maxtor.

Seger, L. (2000).Cómo crear personajes inolvidables. Guía práctica para el desarrollo de personajes en cine, televisión, publicidad, novelas y narraciones cortas. Barcelona: Paidós Comunicación.

Sotinel, T. (2010). Maestros del cine. Pedro Almodóvar. París: Cahiers du cinéma.

Spiegel, S. (productor) & Mankiewicz. (director). 1959. De repente… el último verano [Cinta cinematográfica]. Estados Unidos: Columbia Pictures.

Suárez, J. C. (2012). La ley del deseo. Revista Latente, 8, 123-127.

Strauss, F. (2001). Conversaciones con Pedro Almodóvar. Madrid: Ediciones Akal.

Weingarten, L. (productor) & Brooks, R. (director). (1958). La gata sobre el tejado de zinc [cinta cinematográfica]. Estados Unidos: Metro Goldwyn Mayer.

Williams, T. (2008). Memorias. Barcelona: Ediciones B para Bruguera.

Zurián, F. y Vázquez Varela, C. (coords) (2005). Almodóvar: el cine como pasión. Actas del Congreso Internacional “Pedro Almodóvar”. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.

Similar Articles

<< < 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.