For the renewal of a (non) canon. Critics and narrators in the 21st century, Mexico and Diaspora

Main Article Content

Adriana Pacheco Roldán

Abstract

This study aims to analyze the narrative production of contemporary Mexican women writers in order to shine light on the work of those with college degrees in the humanities, with the goal of understanding how a formal background on literary criticism relates to literary production and how their writings act as a conduit for epistemological proposals aiming to denounce and recuse power structures, promote gender equality or offer new aesthetical representations. I base the study on the work of four writers representative of the generations of the 1970s and 1980s: Guadalupe Nettel (México, D.F. 1973), Marina Herrera (Saltillo 1977),Verónica Gerber (México, D.F. 1981) y Valeria Luiselli (México, D.F. 1983), sample which I selected because their works all share a marked creative innovation, put forward new aesthetic proposals, and subscribe to contemporary and renewed perspectives on critical theories, such as cultural studies, and post-colonial gender studies. This work is a first phase within a broader project that will eventually yield a chapter in a textbook meant for a high school or college instruction of textual analysis from gender, social and cultural perspectives that will better fit the contemporary circumstances of women and the way literature is taught in Mexico.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Pacheco Roldán, Adriana. 2016. “For the renewal of a (non) canon. Critics and narrators in the 21st century, Mexico and Diaspora”. Vivat Academia. Journal of Communication, no. 135 (June):1-16. https://doi.org/10.15178/va.2016.135.1-16.
Section
Research Articles

References

Canetti, Yanitzia. (2008). La literatura contemporánea víctima del despotismo comercial y la globalización. En J. Montoya Juárez, & A. E. Madrid, (Eds.). Entre lo local y lo global. La narrativa latinoamericana en el cambio de siglo (1990-2006) (pp. 113-128). Madrid, Frankfurt: Iberoamericana, Vervuert.

Cixous, Hélène. (1991).The Laugh of the Medusa, en R.R Warhol,. & P. H. Diane (Eds.) Feminisms, an Anthology of Literary Theory and Criticism(pp. 347-62). New Brunswick: Rutgers UP.

Damián Miravete, G.. (2014). #Readwomen2014: orgullo y prejuicios.Letras Libres. Marzo. Recuperado de

De Laurentis, Teresa. (1984). Alice Doesn't. Feminism, Semiotics, Cinema. Bloomington: Indiana UP

Didou Aupetit, S.. (2015). Condiciones de género, escolaridad y ejercicio laboral entre las profesionistas.Revista de la educación superior ,89. Recuperado de

Gerber, Verónica. (2010). Mudanza. México: Auieo Ediciones.

Golubov, N. (2011). La teoría literaria feminista y sus lectoras nómadas. Discurso, teoría y análisis 31, 1-9

Herber, J. (2011). Mudanza, de Verónica.Letras Libres. junio (11). Recuperado de

Herrera, M. (2008). El Cuerpo Incorrupto. Coahuila: La fragua.

Herrera, M. (2015). El papel del escritor. Ediciones Global.(4 febrero). Recuperado de

Hind, E. (2013).La generación XXX: entrevistas con veinte escritores mexicanos nacidos en los 70. De Abenshushan a Xoconostle. México: Ediciones Eón, Universidad veracruzana, U Wyoming.

Inegi. (2010). Características educativas de la población. INEGI 2010. Recuperado de

Lagarde, Marcela. (1993). Los cautiverios de las mujeres: madresposas, monjas, putas, presas y locas.México: UNAM.

López Cuenca, A. (2008). Formas de vida: de Wittgenstein a las comunidades electrónicas.A Parte Rei. Revista de filosofía. 56, 1-13. Recuperado de

Luiselli, V. (2011). Los Ingrávidos. México: Sexto piso.

Martínez, José Luis. (1993). La Expresión Nacional. México: CONACULTA.

Nettel, G. (2011). El cuerpo en que nací. Barcelona: Anagrama.

Noemí, D. (2008). Y después de lo post, ¿qué? Narrativa latinoamericana hoy. En J. Montoya Juárez, &A. Esteban (Eds.). Entre lo local y lo global. La narrativa latinoamericana en el cambio de siglo (1990-2006) (pp. 83-98.). Madrid, Frankfurt: Iberoamericana, Vervuert.

Paz, O. (1998). El arco y la lira.La casa de la presencia. Poesía e historia.. México FCE.

Rivera-Garza, C. (2015). The New New Latino. Escribir desde el español en Estados Unidos Hoy.Revista Unidiversidad ,17. Recuperado dehttp://unidiversidad.com.mx/the-new-new-latino-escribir-desde-el-espanol-en-estados-unidos-hoy/ .

Shaw, Donald L.(1999). Nueva Narrativa Hispanoamericana. Boom. Posboom. Posmodernismo. Madrid: Cátedra.

Soriano, M. (2013). Cuestionamiento actuales de una norma cognitiva: género y discurso literario latinoamericano. En R. García de la Sienra; M. Quijano, & I. Fenoglio (Eds.).La tradición teórico-crítica en América Latina: mapas y perspectivas (PP. 93-112). Bonilla Artigas.

Volpi, J. (2008). Narrativa Hispanoamericana, Inc. en J. Montoya Juárez & A. Esteban (Eds.). Entre lo local y lo global. La narrativa latinoamericana en el cambio de siglo (1990-2006) (PP. 83-98.). Madrid, Frankfurt: Iberoamericana, Vervuert.