Bodily narratives: creating sense through dance

Main Article Content

Alejandra Toro Calonje
Isidro Lopez-Aparicio Pérez

Abstract

Since humanity’s origin, dance has felt permanent need to be qualified as an art. Lack of codes to read it, legitimacy’s absence in powerful circles, as well as the emergence of contemporary dance, –which blew up classical ballet’s parameters– have hamper the Great Disciplines’ rapprochement. Philosophy, Anthropology and History have made an insufficient definition of dance, in order to contribute today to approach to its real complexity. It is then normal that we are facing the rise of a new multidisciplinary research line, still looking for its roots to consolidate and based on dancing practices: dance research. What is dance? What does a dancing body transmit? How does dance communicate? To answer to these questions, we will start from a historical journey of contemporary dance beginnings, and we will explore its narratives ways. Our conclusion –far from being definitive– will determine that dancing is deeply related to the body and determined by memory, emotions, perception and otherness. It is related as well with creating sense, as Aude Thuries, French dance researcher’s PhD, pointed out recently. This is a proposal that we could call “dance linguistics”.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Toro Calonje, Alejandra, and Isidro Lopez-Aparicio Pérez. 2018. “Bodily narratives: creating sense through dance”. Vivat Academia. Journal of Communication, no. 143 (May):61-84. https://doi.org/10.15178/va.2018.143.61-84.
Section
Research Articles
Author Biographies

Alejandra Toro Calonje, Universidad de Granada, Universidad del Valle

Doctoranda en Historia y Arte con especialización en Gestión de la Paz y los Conflictos de la Universidad de Granada, España. Maestría en Ciencias de la Información y de la Comunicación (DEA, Diplôme d’études approfondies), Universidad París 3, Sorbonne-Nouvelle, París, 1998. Especialización en Estudios latinoamericanos en el Instituto de Altos Estudios para América latina, Universidad París 3, Sorbonne-Nouvelle, 1999. Especialización en Sociología de la Defensa y estudios estratégicos, de la Escuela de Altos Estudios en Ciencias Sociales, EHESS, París, 1997. Comunicación Social - Periodismo, Universidad del Valle, Cali, 1994. Docente hora cátedra en Comunicación organizacional y Coordinadora de prácticas profesionales de la Escuela de Comunicación Social de la Universidad del Valle, Cali. Bailarina de danza contemporánea. 

Isidro Lopez-Aparicio Pérez, Universidad de Granada

Artista, Doctor en Bellas Artes, Profesor titular en la Universidad de Granada, Honorary President of the Fine Art European Forum, editor en el Journal for Artistic Research, Presidente de la Unión de Artistas, miembro del Instituto de Investigación de la Paz y los Conflictos y de Artist Pension Trust, Director del Grupo de Investigación CreaciónECI, ha impartido conferencias y seminarios, y comisariado festivales y exposiciones internacionales por todo el mundo.

References

Barthes, R. (1986). Lo obvio y lo obtuso. Barcelona: Ediciones Paidós.

Bausch, P. (1978). Café Müller. Recuperado dehttps://www.youtube.com/watch?v=mxiWlgzb7r4

Borgdorff, H. (2006). El debate sobre la investigación en las artes. Amsterdam School of the Arts. Recuperado de http:// www.gu.se/digitalAssets/1322/1322698_el-debate-sobre-la-investigaci--n-en-las-artes.doc+&cd=1&hl=es&ct=clnk&gl=co

Bourne, M. (1996). El lago de los cisnes. Recuperado dehttps://www.youtube.com/watch?v=iuab3kK8cPU

Cardona, P. (2010). Historias de la Naturaleza o el Origen de la Dramaturgia. Revista Danza Conmigo, 2, 6-19.

Cultura Colectiva (2016). La mente de un bailarín. Recuperado de https://www.facebook.com/CulturaColectiv/videos/vb.631575563520028/1251810954829816/?type=2&theater

Dallal, A. (1979). La danza contra la muerte. México: UNAM.

Didi-Huberman, G. (2008). El bailaor de soledades. Valencia, España: Pre-Textos.

Dobbels, D. (2012). Qu’est-ce que la danse. Revista Danser, 319.

Eco, U. (1982). Le nom de la rose. Paris : Grasset et Fasquelle.

Frigon, S. y Jenny, C. (2009). Chairs incarcérées, une exploration de la danse en prison. Montréal: Les éditions du remue-ménage.

Improvisación, Georges Momboye y el percusionista Thomas Gueye. Ginebra, Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=emPdXN8I5yc.

Lesschaeve, J. (2009). El bailarín y la danza. Conversaciones con Merce Cunningham. Barcelona: Global RythmPress.

Mallarmé, S. (1897). Divagations. Paris: Eugène Fasqueue Editeur.

Merleau-Ponty, M. (1964). Le visible et l’invisible. Paris: Gallimard.

Momboye, G. (2007). Le sacre du printemps. Recuperado dehttps://www.youtube.com/watch?v=dKysuqBrB8A

Montandon, A. (1999). Écrire la danse. Clermont-Ferrand : Presses Universitaires Blaise Pascal.

Mroué, R. (2010). El cuerpo marcado por la guerra. En I. De Naverán, (Ed.). Hacer historia. Reflexiones desde la práctica de la danza, (3) Galicia: Centro Coreográfico Galego/ Institut del Teatre/ Mercat de les Flors.

Reyes, A. (2013). La danza contemporánea en la constitución de sujetos de género. En: Memorias del VI Congreso Internacional de Ciencias, Artes y Humanidades. La ciencia y la tecnología en las prácticas corporales. El cuerpo descifrado. Universidad Autónoma Metropolitana de México.

Sánchez-Couso, A. (2011). Palabras íntima fragmentos. En O. Córnago, (Coord.). A veces me pregunto por qué sigo bailando. Prácticas de la intimidad. Madrid: Editorial Continta me tienes.

Sanjoy, R. (2014). Planet Dance: Body talk. A visitor’s guide to contemporary dance. Part 1. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=4aeBhLakp3c

Sesé T. Locos por Pina Bausch. Recuperado de http://ddooss.org/articulos/otros/Pina_Bausch.htm

Sibony, D. (1995). Le corps et sa danse. Paris: Éditions du Seuil.

Simonffy, Z. (1999). L’espace de la danse ou la fiction de l’espace. En A. Montandon. Écrire la danse. (pp. 195-216). Clermont-Ferrand : Presses Universitaires Blaise Pascal.

Toro A. (2014). Contrapeso. La Videodanza o la coreografía de la mirada. Nexus, Año 7(15),6-25.

Toro, A. (2015). La resonancia del bailarín o el acto comunicativo de la danza. En S. Calero Cruz. Cuerpo y Comunicación. Cali: Universidad Autónoma de Occidente.

Thuries, A. (2016). L'apparition de la danse. Paris: L’Harmattan.

Valery, P. (2015). Philosophie de la danse. Paris: Éditions Allia

Villaroya, T. Algo llamado pasado. Entrevista con Olga de Soto.