The integration of arts through a didactic proposal in secondary education: music, plastic art and body expression

Main Article Content

Ana María Botella Nicolás
José Rafael Adell Valero

Abstract

The present article develops an experimental proposal for the integration of the arts: music, plastic arts and corporal expression within the framework of Compulsory Secondary Education. It is about proposing an interdisciplinary experience that can be carried to the reality of the Secondary classroom and that allows the development of artistic creativity and sensitivity, based on contemporary art. The main objective is to generate and build a methodological framework (interdisciplinarity, project work and cooperation) on which active experiences and innovative techniques can be developed, the interest of which fosters an approach to culture. In this context, the realization of the pedagogical process is put before the result that will be obtained through experience. The essence of the project lies in the integration of different arts to achieve a common purpose, thus allowing better adaptation to the objectives and contents of the official curriculum. This proposal is possible to be developed in the classroom and allows better understanding of the artistic phenomenon: by not treating it as an isle towards other disciplines and giving it a reachable meaning it’s possible to appeal to a wider arc of personalities, while recognizing a multi-facetal vision of the sense of arts.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Botella Nicolás, Ana María, and José Rafael Adell Valero. 2018. “The integration of arts through a didactic proposal in secondary education: music, plastic art and body expression”. Vivat Academia. Journal of Communication, no. 142 (February):109-23. https://doi.org/10.15178/va.2018.142.109-123.
Section
Research Articles
Author Biographies

Ana María Botella Nicolás, Universitat de València

Doctora en Pedagogía por la Universitat de València. Licenciada en Geografía e Historia (especialidad Musicología) y diplomada en Magisterio (especialidad de Educación musical) por la Universidad de Oviedo. Título profesional de Piano y Máster Internacional de Música en la misma especialidad por el Conservatorio Superior de Música de Oviedo “Eduardo Martínez Torner”. Funcionaria de carrera del cuerpo de profesores de enseñanza secundaria, especialidad de música (actualmente en excedencia). Profesora Contratada Doctora del Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal de la Facultat de Magisteri. Ha participado en numerosos cursos de pedagogía musical, así como de dirección coral, informática musical, didáctica de la música, nuevas tecnologías y musicoterapia. Ha presentado diversas comunicaciones en jornadas y congresos sobre didáctica de la música así como distintas publicaciones en revistas científicas. Forma parte de la Comisión de Coordinación Académica del Master Universitario en Profesor/a de enseñanza secundaria de la Universitat de València. Dirige el aula de música de la Universitat de València desde febrero de 2015. Es directora estatutaria del Centro Florida Universitaria, adscrito a la UVEG.

José Rafael Adell Valero, Florida Universitària (Universitat de València)

Doctor en Música. Profesor Superior de Tuba por el Conservatorio Superior de Música de Valencia y Licenciado con grado en Ciencias Biológicas por la Universitat de València. Su dedicación profesional es la docencia que ejerce desde 2000 como profesor de secundaria de ambas especialidades en el centro Escuela 2. También ha ejercido desde 2012 en el ámbito universitario en los Grados de Educación Primaria y Educación Infantil en el Centro La Florida (Catarroja).

References

Adell, J. R. & Rueda, L. (2014). Dripping and granering: a golpe de mancha. Revista EARI, 5, 23-31.

Beguiristain, M. T. (2001). Los inmortales: V. Aleixandre en la obra de M. A. López Artiga y Aurora Valero. Valencia: Biblioteca valenciana. Generalitat Valenciana.

Botella, A. M. & Adell, J. R. (2016). Una propuesta experimental en la enseñanza de la música en secundaria. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, 11(1), 67-81.

De la Calle, R. (2001). Los inmortales: V. Aleixandre en la obra de M. A. López Artiga y Aurora Valero. Valencia: Biblioteca valenciana. Generalitat Valenciana.

Eisner, W. (1987). Procesos cognitivos y curriculum. Una base para decidir lo que hay que enseñar. Barcelona: Martínez Roca.

España. (2014). Real Decreto 1105/2014 del 26 de diciembre. Publicado en el Boletín Oficial del Estado, el sábado 3 enero de 2015, Nº3 Sección 1, pp. 169-546.

Gimeno, J. (2001). Educar y convivir en la cultura global. Madrid: Ediciones Morata, S.L.

Gimeno, J. (2005). La educación que aún es posible. Madrid: Ediciones Morata, S.L.

Kandinsky, W. (1989). De lo Espiritual en el Arte (5ª ed.). Barcelona: Premia editorial de libros.

Martínez, C. (2006). Descentralización y autonomía. Políticas de igualdad y marcos de solidaridad. La educación en España del siglo XXI. En J. Gimeno, La reforma necesaria: Entre la política educativa y la práctica escolar. (pp. 181-190). Madrid. Ediciones Morata.

Michavila, J. (1975). La educación artística en la Enseñanza General Básica. Archivo de Arte Valenciano, XLVI, 103-106.

Langer, S. K. (1968). Los problemas del arte. Buenos Aires: Infinito.

Schafer, M. (2008). El rinoceronte en el aula. Buenos Aires: Melos, 2008.

Viñao, A. (2006). El éxito o fracaso de las reformas educativas: Condicionantes, limitaciones, posibilidades. En J. Gimeno, La reforma necesaria: Entre la política educativa y la práctica escolar. (pp. 43-60). Madrid. Ediciones Morata.