The integration of arts through a didactic proposal in secondary education: music, plastic art and body expression
Main Article Content
Abstract
The present article develops an experimental proposal for the integration of the arts: music, plastic arts and corporal expression within the framework of Compulsory Secondary Education. It is about proposing an interdisciplinary experience that can be carried to the reality of the Secondary classroom and that allows the development of artistic creativity and sensitivity, based on contemporary art. The main objective is to generate and build a methodological framework (interdisciplinarity, project work and cooperation) on which active experiences and innovative techniques can be developed, the interest of which fosters an approach to culture. In this context, the realization of the pedagogical process is put before the result that will be obtained through experience. The essence of the project lies in the integration of different arts to achieve a common purpose, thus allowing better adaptation to the objectives and contents of the official curriculum. This proposal is possible to be developed in the classroom and allows better understanding of the artistic phenomenon: by not treating it as an isle towards other disciplines and giving it a reachable meaning it’s possible to appeal to a wider arc of personalities, while recognizing a multi-facetal vision of the sense of arts.
Downloads
Article Details
The main author must deliver the letter of transfer of copyright, according to the model provided by Vivat Academia, Revista de comunicación, which declares the transfer of copyright to the journal and make explicit the rights of authors regarding the dissemination and use of the manuscript once published.
Creative Commons Attribution/Non Commercial 4.0 International
References
Adell, J. R. & Rueda, L. (2014). Dripping and granering: a golpe de mancha. Revista EARI, 5, 23-31.
Beguiristain, M. T. (2001). Los inmortales: V. Aleixandre en la obra de M. A. López Artiga y Aurora Valero. Valencia: Biblioteca valenciana. Generalitat Valenciana.
Botella, A. M. & Adell, J. R. (2016). Una propuesta experimental en la enseñanza de la música en secundaria. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, 11(1), 67-81.
De la Calle, R. (2001). Los inmortales: V. Aleixandre en la obra de M. A. López Artiga y Aurora Valero. Valencia: Biblioteca valenciana. Generalitat Valenciana.
Eisner, W. (1987). Procesos cognitivos y curriculum. Una base para decidir lo que hay que enseñar. Barcelona: Martínez Roca.
España. (2014). Real Decreto 1105/2014 del 26 de diciembre. Publicado en el Boletín Oficial del Estado, el sábado 3 enero de 2015, Nº3 Sección 1, pp. 169-546.
Gimeno, J. (2001). Educar y convivir en la cultura global. Madrid: Ediciones Morata, S.L.
Gimeno, J. (2005). La educación que aún es posible. Madrid: Ediciones Morata, S.L.
Kandinsky, W. (1989). De lo Espiritual en el Arte (5ª ed.). Barcelona: Premia editorial de libros.
Martínez, C. (2006). Descentralización y autonomía. Políticas de igualdad y marcos de solidaridad. La educación en España del siglo XXI. En J. Gimeno, La reforma necesaria: Entre la política educativa y la práctica escolar. (pp. 181-190). Madrid. Ediciones Morata.
Michavila, J. (1975). La educación artística en la Enseñanza General Básica. Archivo de Arte Valenciano, XLVI, 103-106.
Langer, S. K. (1968). Los problemas del arte. Buenos Aires: Infinito.
Schafer, M. (2008). El rinoceronte en el aula. Buenos Aires: Melos, 2008.
Viñao, A. (2006). El éxito o fracaso de las reformas educativas: Condicionantes, limitaciones, posibilidades. En J. Gimeno, La reforma necesaria: Entre la política educativa y la práctica escolar. (pp. 43-60). Madrid. Ediciones Morata.