Paul Ricoeur Temps et récit: the audiovisual worl of narrativity

Main Article Content

Daniel Vela Valldecabres

Abstract

The current study presents a teaching experience in the course “The history of films”, in which youth films are analysed with the method of Paul Ricoeur. For this analysis we have followed the hermeneutics that Ricoeur applies to narrative texts –as discussed in his work Temps et récit– and we have applied them to audiovisual texts. Ricoeur distinguishes three stages of analysis. The first stage is pre-understanding of the work orprefiguration: by the contextualization and explanation previous to the watching of certain films, they become more accessible to the contemporary public. The second stage,configuration, is the moment when the viewer internalizes the film by seeing himself or herself reflected in the film or not. Finally, refiguration represents the moment when the models that have been seen on the screen are received and applied to real life.

The analysis of youth films and their teaching impact in the education of students through the course “The history of films” can help us appreciate two aspects of the process. On the one hand, students can access, at the same time, both the structural and formal characteristics of a generation. On the other hand, critical thought is activated towards an understanding of elements which have to do with a global understanding of reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Vela Valldecabres, Daniel. 2012. “Paul Ricoeur Temps et récit: the audiovisual worl of narrativity”. Vivat Academia. Journal of Communication, no. 117E (February):1059-73. https://doi.org/10.15178/va.2011.117E.1059-1073.
Section
Research Articles
Author Biography

Daniel Vela Valldecabres, Centro Universitario Villanueva, adscrito a la Universidad Complutense de Madrid (España)

Nacido en Las Palmas de Gran Canaria en 1971. Licenciado en Filología Hispánica por la Universidad Complutense de Madrid (1994). Doctor en Filología Hispánica por la Universidad de Navarra (2001), donde ha impartido clases en la Facultad de Comunicación y de Filosofía y Letras como Profesor Encargado Interino de Curso. Actualmente y desde el 2001 es profesor Contratado Doctor en el Centro Universitario Villanueva (Adscrito a la Universidad Complutense). Tiene varios libros publicados: en el ámbito de la Teoría de la Literatura como el libro Del Simbolismo a la Hermenéutica. Paul Ricoeur (1950-1985) (CSIC, 2005) y en el ámbito de la Comunicación De Azorín a Umbral. Un siglo de periodismo literario español (Netbiblo, 2009); y también De Cicerón a Obama. El arte de comunicar con eficacia (Netbiblo, 2011). Ha trabajado en diversas líneas de investigación como la recepción del mensaje periodístico y publicitario; la Generación X y el cine; la seducción del mal en el cine actual. Sobre estas líneas de investigación ha realizado cinco comunicaciones a congresos y cinco capítulos de libro. Además, ha participado como miembro en cuatro proyectos de investigación: “Discurso y valores” (Ministerio de Educación y Ciencia, 1998-2002); “Periodismo y Literatura” (Centro Universitario Villanueva, 2006-2008); El arte cinematográfico: relaciones intersemióticas” (Centro Universitario Villanueva, 2006-2008); “Antropología Mítica contemporánea” (Ministerio de Ciencia y Tecnología, 2009-2011). 

References

Echart, P. (2005). La comedia romántica del Hollywood de los años 30 y 40. Madrid: Cátedra.

GreimaS, A. J. (1966). Semantique structurale. Paris: Larousse.

Iser, W. (1979). El proceso de lectura», en Warning, R. (ed.).

Estética de la recepción. Madrid: Visor.

Jauss, H.-R. (1977). Experiencia estética y hermenéutica literaria. Madrid: Taurus.,

Ricoeur, P. (1983). Temps et récit I. Paris: Seuil.

Ricoeur, P. (1984) Temps et récit II. Paris: Seuil..

Ricoeur, P. (1985) Temps et récit III. Paris: Seuil.

Vela Valldecabres, D.l (2005). Del simbolismo a la

Hermenéutica: Paul Ricoeur (1950-1985). Madrid: CSIC.