Self-referentiality in documentary film in Latin America
Main Article Content
Abstract
One of the most significant elements for contemporary documentary filmmaking is the issue of self-referentiality. This fact underscores the author's position on the work and reality. In this reality the author looks at himself or re-elaborates the image of others from his point of view. This tendency is shared in the documentary film and literature, as a subjective and personal perspective. This tendency suffers a period of rupture in both sorts from the disenchantment of the cinematographic production and the literary production after World War II. In the decades after this and until today, a clear evolution of this tendency reflected in this article is observed through several examples of the documentary cinematography of Latin America.
Downloads
Article Details
The main author must deliver the letter of transfer of copyright, according to the model provided by Vivat Academia, Revista de comunicación, which declares the transfer of copyright to the journal and make explicit the rights of authors regarding the dissemination and use of the manuscript once published.
Creative Commons Attribution/Non Commercial 4.0 International
References
Arfruch, L. (2002). El espacio biográfico. Dilemas de la subjetividad contemporánea. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Aumont, J. y Marie, M. (1990). Análisis del film. Barcelona: Paidós.
Breschand, J. (2004). El documental, la otra cara del cine. Barcelona: Paidós.
Caballero, R. (2006). Producción, coproducción e intercambio de cine entre España, América Latina y el Caribe. Avances de investigación 5. Madrid: Fundación Carolina CeALCI.
Da Porta, E., (2013). Pensar las subjetividades contemporáneas: algunas contribuciones de Mijail Bajtín. Estudios semióticos, 9, 1, 47-54.
Díaz, J. (2003). Provocaciones sobre cine documental y literatura. En P. A. Paranaguá, (Ed.). Cine documental en América Latina (pp. 472-476). Madrid: Cátedra.
Fell, C. (1996). Juan Rulfo: Toda la obra. San José: Universidad de Costa Rica.
Gómez Tarín, F. J. y Marzal Felici, J. (2006). Una propuesta metodológica para el análisis de un texto fílmico. Actas del III congreso internacional de análisis textual: “De la deconstrucción a la reconstrucción” Asociación Cultural Trama y Fondo, pp. 1-18.
Haag, C. (2012). La ciencia para construir una nación. La escasamente conocida presencia de naturalistas como integrantes de la Comisión Rondon ayudó a institucionalizar la investigación científica en Brasil. Humanidades. Expedición. Mayo de 2012, 7, pp. 72-77.
Montiel, A. (2002). El desfile y la quietud. Análisis fílmico versus Historia del Cine. Valencia: Generalitat Valenciana.
Moraña, M. (1995). Documentalismo y ficción: Testimonio y narrativa testimonial hispanoamericana en el siglo XX. En A. Pizarro, (Ed). Políticas de la escritura en América Latina: de la colonia a la modernidad. Tomo III (pp 113-150). Caracas: UNICAMP.
Paranaguá, P. A. (2003). Cine documental en América Latina. Madrid: Cátedra.
Ruffinelli, J. (2010). Yo es/soy “el otro”. Variantes del documental subjetivo o personal. Acta sociológica, 53, 59-81.
Ruffinelli, J. (2012). América Latina en 130 documentales. Santiago de Chile: Uqbar Editores.
Sánchez Zapatero, J. (2010). Autobiografía y pacto autobiográfico revisión crítica de las últimas aportaciones teóricas en la bibliografía científica hispánica. Ogigia: Revista electrónica de estudios hispánicos, 7, 5-17.
Waldman, G. (2016). Apuntes para una cartografía (parcial) de la literatura latinoamericana a lo largo de los últimos cincuenta años. Del Boom a la nueva narrativa. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 226, 335-378.