Innovation and ICTs in the sound landscape of festive music through the creation of musicomovigrams
Main Article Content
Abstract
This article is part of a research project on the sound landscape, listening and creation and recreation of environmental and musical education spaces. It consists in a proposal for the creation and use of an interactive auditory-didactic resource, the musicomovigram or musicogram in movement, to work with listening and emotional development through the Fiesta and the music of Moors and Christians of Alcoy and its sound landscape. The great potential of this resource derives from its ability to offer students an attractive visual support synchronized with the progression of the music they listen to, in such a way that both codes advance simultaneously. The main objective is to study the sound landscape and the acoustic environment, as well as the natural environment and the senses, to encourage auditory awareness in the classrooms and encourage active and conscious listening to different environments or sound landscapes, favorable or harmful. The results show that this type of applications makes it possible to develop the perception of the environment within the classroom with quasi - real approaches, increasing the connection between the natural perception of the medium and the artistic expression. The use of ICTs as transversal tools makes it possible to deepen the composition of the visual and sound landscape by relating the environmental sounds with the instruments and selecting musical styles based on the landscape.
Downloads
Article Details
The main author must deliver the letter of transfer of copyright, according to the model provided by Vivat Academia, Revista de comunicación, which declares the transfer of copyright to the journal and make explicit the rights of authors regarding the dissemination and use of the manuscript once published.
Creative Commons Attribution/Non Commercial 4.0 International
References
Libros
Copland, A. (1955). Cómo escuchar la música. Madrid: Fondo de cultura económica.
Díaz, M., Pascual, J., San Fabián, J. L., y Santiago Martínez, P. (1996). El desarrollo profesional docente y las resistencias a la innovación educativa. Servicio de Publicaciones. Universidad de Oviedo. Asturias.
Ogalde, I., y González, M. (2008). Nuevas tecnologías y educación: diseño, desarrollo, uso y evaluación de materiales didácticos. (No. Sirsi) i9789682481796.
Schafer, R. M. (1969). El nuevo paisaje sonoro. Canadá: Ricordi Americana.
Schafer, R. M. (1972). Limpieza de oídos. Buenos aires: Ricordi.
Schafer, R. M. (1975). El rinoceronte en el aula. Buenos aires: Ricordi.
Capítulos de libro
Botella, A. M., Canet, R. y Fosati, A. (2015). Inteligencia emocional y creativa mediante las artes visuales y la música: un estudio cualitativo en educación infantil. En III Congreso Internacional de Investigación e Innovación en educación infantil y Primaria, (pp.
-259). Murcia: Editum. Recuperado de https://www.academia.edu/21842174/Inteligencia_emocional_y_creativa_mediante_las_artes_visuales_y_la_música_un_estudio_cualitativo_en_Educación_Infantil
Botella, A. y Marín, P. (2016b). El musicomovigrama como recurso didáctico para el desarrollo de la escucha. En E. Encabo (Ed.), Música y cultura audiovisual. De la pantalla al aula. (pp. 233-249). Murcia: Editum.
Botella, A. M. y Hurtado, A. (2017). El estudio del paisaje sonoro de la fiesta de moros y cristianos a través de la creación de musicomovigramas: desarrollo de la escucha y la salud emocional, en el 3º Congreso Universitat de València -Institutos de Estudios Comarcales Medio ambiente y desarrollo territorial. (pp. 153-160). Valencia: Universitat de
València. Recuperado de https://www.academia.edu/35100806/El_estudio_del_paisaje_sonoro_de_la_Fiesta_de_Moros_y_Cristianos_a_través_de_la_creación_de_musicomovigramas_desarrollo_de_la_escucha_y_la_salud_emocional
Carles, J. L. (2007). El paisaje sonoro, una herramienta interdisciplinar: análisis, creación y pedagogía con el sonido. En Centro Virtual Cervantes. Encuentro Iberoamericano sobre Paisajes Sonoros. Madrid.
Hurtado, A. y Botella, A. M. (2016). La interpretación del paisaje sonoro, una propuesta interdisciplinar para la formación del profesorado, en D. López, A. Escarbajal y T. Izdo (Eds.). Innovación y calidad en educación primaria, (pp. 124-134). Murcia: Editum.
Ramos, S. y Botella, A. M. (2015). Los videojuegos con musicomovigramas como recurso didáctico para la educación musical. En Congreso universitario internacional sobre la comunicación en la profesión y en la universidad de hoy: contenidos, investigación, innovación y docencia CUICIID, (p. 566). Madrid.
Artículos
Ballesteros, E. y García, M. (2010). Recursos didácticos para la enseñanza musical de 0 a 6 años. Revista LEEME, 26, 14-31. Recuperado de http://musica.rediris.es/leeme/revista/ballesterosgarcia10.pdf
Botella, A. M. (2012). La creación musical en la Fiesta de moros y cristianos. Revista Música y Educación, 90, 60-83.
Botella, A. M. (2013). Amando Blanquer Ponsoda y su aportación al Concurso de Composición de Música Festera de Alcoy. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes
Escénicas, 8(2), 91-111. Recuperado de http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cma/article/viewFile/8202/6554
Botella, A. M. y Marín, P. (2016a). La utilización del musicomovigrama como recurso didáctico para el trabajo de la escucha atenta, comprensiva y activa en educación primaria. MAVAE. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, 11(2), 213-235.
Recuperado de http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cma/article/view/15546/Art%2012
doi: http://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.mavae11-2.umrd
Botella, A. M., Canet, R. y Fosati, A. (2017). Desarrollo emocional y creativo en educación infantil mediante las artes visuales y la música. Revista CEIR, 1, 70-86.
Delgado, E. (2015). El paisaje en la formación de maestros, un recurso educativo de alto interés para la educación primaria. TABANQUE: Revista pedagógica, 28, 117-138.
Gómez, A. (2010). El paisaje como patrimonio cultural, ambiental y productivo.
Análisis e intervención para su sostenibilidad. KEPES, 7(6), 91-106. Recuperado de http://vip.ucaldas.edu.co/kepes/downloads/Revista6_6.pdf
Honorato, R. (2001). Trabajando con musicomovigramas. Revista LEEME, 8, 1-6. Recuperado de https://ojs.uv.es/index.php/LEEME/article/view/9727/9163
Margalef, L., y Arenas, A. (2006). ¿Qué entendemos por innovación educativa? A propósito del desarrollo curricular. Perspectiva Educacional, Formación de Profesores, 47, 13-31. Recuperado de https://www.redalyc.org/html/3333/333328828002/
Liana, M., Morales, R. y Díaz, W. (2014). La música como recurso pedagógico en la edad
preescolar. Revista Infancias Imágenes, 13(1), 102-108. Recuperado de https://revistas.udistrital.edu.co/ojs/index.php/infancias/article/view/5455/9776
Sarget, Mª. A. (2003). La música en la Educación Infantil: estrategias cognitivo-musicales. Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 18, 197-209.
Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/28154019_La_musica_en_la_educacion_infantil_Estrategias_cognitivo-musicales
Wuytack, J., y Boal, G. (2009). Audición activa con el musicograma. Eufonía. Didáctica de la Música, 47, 43-55.
Trabajo fin de grado
Benítez, J. (2015). El paisaje sonoro de algunos ambientes de la ciudad de Pereira como estrategia de educación ambiental. Trabajo de grado presentado como requisito parcial para optar al título de Administrador Ambiental. Universidad Tecnológica de Pereira. Recuperado de https://www.academia.edu/17865708/El_paisaje_Sonoro_de_algunos_ambientes_de_la_ciudad_de_Pereira_como_estrategia_de_educación_ambiental