Evaluation of the implementation of a learning object developed with H5P technology

Main Article Content

Sergio-Ramón Rossetti López
Ma. Teresa García Ramírez
Isaac-Shamir Rojas Rodríguez

Abstract

Learning objects are used as teaching materials and are intended to support teaching and learning processes. The objective of the article was to evaluate a learning object developed with the free software tool H5P to be used as support material in a course of Research Methodology in the Administration career at a public university located in the state of Sonora, Mexico. Based on a quantitative, descriptive and cross-sectional study, the evaluation of the learning object was carried out on four dimensions: utility, impact, integration and characteristics. The results obtained are derived from a pilot with 70 undergraduate students and show a positive assessment of the learning object, they also allow us to glimpse the potential and benefits of the H5P platform to generate all kinds of educational materials. With the findings of this intervention, a reference framework is available for future developments and implementations of learning objects with H5P.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rossetti López, Sergio-Ramón, Ma. Teresa García Ramírez, and Isaac-Shamir Rojas Rodríguez. 2021. “Evaluation of the Implementation of a Learning Object Developed With H5P Technology ”. Vivat Academia. Journal of Communication 154 (March):1-24. https://doi.org/10.15178/va.2021.154.e1224.
Section
Monograph 2
Author Biographies

Sergio-Ramón Rossetti López, Universidad de Sonora

Maestro en Gestión de Tecnologías de la Información e Ingeniero en Sistemas Computacionales. Durante 16 años ha impartido clases sobre informática, estadística, programación, tecnologías de la información y bases de datos en diversas universidades en México. Miembro de la academia de investigaciones organizacionales en la Universidad de Sonora. Miembro de la academia de tecnologías de la información en la Universidad Estatal de Sonora. Estudiante de Doctorado en Innovación en Tecnología Educativa por la Universidad Autónoma de Querétaro y becario del Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (Conacyt).

Ma. Teresa García Ramírez, Universidad Autónoma de Querétaro

Profesora e investigadora en la Facultad de Informática de la Universidad Autónoma de Querétaro, donde ha coordinado proyectos de creación o actualización de programas académicos. Ha dirigido tesis de licenciatura, maestría y doctorado, y ha participado en eventos académicos nacionales e internacionales. Su participación en proyectos le ha permitido publicar sus resultados en eventos y revistas en México, Latinoamérica y Asia. Al igual, ha colaborado como evaluadora de programas académicos nacionales y en comités editoriales de varias revistas nacionales e internacionales. 

Isaac-Shamir Rojas Rodríguez, Universidad de Sonora

Doctor en Desarrollo Regional por el Centro de Investigación en Alimentación y Desarrollo A. C. (CIAD A. C.). Ex becario del Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (Conacyt). Miembro del Sistema Nacional de Investigadores (SNI MÉXICO). Egresado de la Maestría en Calidad de la Universidad La Salle Noroeste. Formado como Ingeniero en Sistemas Computacionales. Actualmente me desempeño como Profesor Investigador del Departamento de Administración de la División de Ciencias Económicas y Administrativas de la Universidad de Sonora. Profesor de las asignaturas. Maestría estadística para la administración, seminario de producción y estudios independientes. Licenciatura; administración de la producción, cultura y gestión organizacional.

References

AMIPCI. (2018). Asociación Mexicana de Internet. Educación en línea en México. Recuperado de https://www.asociaciondeinternet.mx/estudios

Angrist, J., & Lavy, V. (2002). New evidence on classroom computers and pupil learning. Economic Journal, 112(482), 735–765. https://doi.org/10.1111/1468-0297.00068 DOI: https://doi.org/10.1111/1468-0297.00068

Baelo, R., & Cantón, I. (2010). Use of Information and Communication Technologies in Castilla & León Universities. Comunicar, 18(35), 159–166. https://doi.org/10.3916/C35-2010-03-09 DOI: https://doi.org/10.3916/C35-2010-03-09

Barroso, J., Cabero, J., & Moreno, A. M. (2016). La utilización de objetos de aprendizaje en Realidad Aumentada en la enseñanza de la medicina. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 2(2), 77. https://doi.org/10.20548/innoeduca.2016.v2i2.1955 DOI: https://doi.org/10.20548/innoeduca.2016.v2i2.1955

Baruque, L. B., Porto, F., & Melo, R. N. (2003). Towards an instructional design methodology based on learning objects. Proceedings of the IASTED International Conference on Computers and Advanced Technology in Education, 259–264.

Cabero, J., Llorente, C., & Gutiérrez, J. J. (2017). Evaluación por y desde los usuarios: objetos de aprendizaje con Realidad aumentada. Revista de Educación a Distancia (RED), (53). https://doi.org/10.6018/red/53/4 DOI: https://doi.org/10.6018/red/53/4

Cantabella, M., Martínez-España, R., Ayuso, B., Yáñez, J. A., & Muñoz, A. (2019). Analysis of student behavior in learning management systems through a Big Data framework. Future Generation Computer Systems, 90, 262–272. https://doi.org/10.1016/j.future.2018.08.003 DOI: https://doi.org/10.1016/j.future.2018.08.003

Cardeño, J., Muñoz, L. G., Ortiz, H. D., & Alzate, N. C. (2017). La incidencia de los Objetos de Aprendizaje interactivos en el aprendizaje de las matemáticas básicas, en Colombia. trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 9(16), 63. https://doi.org/10.22430/21457778.182 DOI: https://doi.org/10.22430/21457778.182

Carr, M., Taasoobshirazi, G., Stroud, R., & Royer, J. M. (2011). Combined fluency and cognitive strategies instruction improves mathematics achievement in early elementary school. Contemporary Educational Psychology, 36(4), 323–333. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2011.04.002 DOI: https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2011.04.002

Christie, M., & de Graaff, E. (2017). The philosophical and pedagogical underpinnings of Active Learning in Engineering Education. European Journal of Engineering Education, 42(1), 5–16. https://doi.org/10.1080/03043797.2016.1254160 DOI: https://doi.org/10.1080/03043797.2016.1254160

Concannon, F., Flynn, A., & Campbell, M. (2005). What campus-based students think about the quality and benefits of e-learning. British Journal of Educational Technology, 36(3), 501–512. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2005.00482.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2005.00482.x

Del Moral, M. E., Martínez, L. V., & Neira, M. D. R. (2014). Variables asociadas a la cultura innovadora con TIC en escuelas rurales. Profesorado.

Díaz, J., Schiavoni, A., & Amadeo, P. (2011). Desarrollo de Objetos de Aprendizaje sobre Accesibilidad Web: un caso de estudio comparando dos Metodologías de Diseño. Proceedings of the 2nd, 60–65. https://www.researchgate.net/profile/Javier_Diaz25/publication/291818224_DESARROLLO_DE_OBJETOS_DE_APRENDIZAJE_SOBRE_ACCESIBILIDAD_WEB_UN_CASO_DE_ESTUDIO_COMPARANDO_DOS_METODOLOGIAS_DE_DISENO/links/56a62fa508ae6c437c1ae187.pdf

Duygu, D. C., Alkiş, N., & Ozkan-Yildirim, S. (2018). A structural model for students’ adoption of Learning Management Systems: An empirical investigation in the higher education context. Educational Technology and Society, 21(2), 13–27.

Farha, N. W. (2009). An exploratory study into the efficacy of learning objects. The Journal of Educators Online, 6(2), 1–32. DOI: https://doi.org/10.9743/JEO.2009.2.3

García Aretio, L. (2005). Objetos de aprendizaje. Características y repositorios. Boletín Electrónico de Noticias de Educación a Distancia (BENED). http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:327/editabril2005.pdf

García, L. (2013). MOOC: objetos de aprendizaje. Contextos Universitarios Mediados, 19(13), 1–6. http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:UNESCO-contextosuniversitariosmediados-13_19/Documento.pdf

Gasparetti, F., De Medio, C., Limongelli, C., Sciarrone, F., & Temperini, M. (2018). Prerequisites between learning objects: Automatic extraction based on a machine learning approach. Telematics and Informatics, 35(3), 595–610. https://doi.org/10.1016/j.tele.2017.05.007 DOI: https://doi.org/10.1016/j.tele.2017.05.007

Herrera, J. F., Gelvez, N. Y., & Sánchez, J. M. (2014). Iniciativas de Estandarización en la Producción de Objetos Virtuales de Aprendizaje. Journal of Information Systems and Technology Management, 11(3). https://doi.org/10.4301/s1807-17752014000300009 DOI: https://doi.org/10.4301/S1807-17752014000300009

Hsiung, W. Y. (2018). ID NO. TU015 TOPIC: Humanizing the Online Learning Experience with H5P: A New World of Learning Interactive. UNIVERSITY CARNIVAL on e-LEARNING (IUCEL) 2018, 123.

IEEE. (2011). IEEE Standard for Learning Object Metadata - Corrigendum 1: Corrigenda for 1484.12.1 LOM (Learning Object Metadata). IEEE Std 1484.12.1-2002/Cor 1-2011 (Corrigendum to IEEE Std 1484.12.1-2002), pp. 1–24. https://doi.org/10.1109/IEEESTD.2011.5982125 DOI: https://doi.org/10.1109/IEEESTD.2011.5982125

Kay, R. H., & Knaack, L. (2009). Assessing learning, quality and engagement in learning objects: The Learning Object Evaluation Scale for Students (LOES-S). Educational Technology Research and Development, 57(2), 147–168. https://doi.org/10.1007/s11423-008-9094-5 DOI: https://doi.org/10.1007/s11423-008-9094-5

Lau, S. H., & Woods, P. C. (2008). An investigation of user perceptions and attitudes towards learning objects. British Journal of Educational Technology, 39(4), 685–699. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2007.00770.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2007.00770.x

Lavigne, G., Backhoff-Escudero, E., & Organista-Sandoval, J. (2008). La hibridación digital del proceso educativo.

Marzal, M., Calzado, J., & Ruvalcaba, E. (2015). Objetos de aprendizaje como recursos educativos en programas de alfabetización en información para una educación superior de posgrado competencial. Investigación bibliotecológica, 29(66), 139–168. https://doi.org/10.1016/j.ibbai.2016.02.029 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ibbai.2016.02.029

Mason, R., Weller, M., & Pegler, C. (2003). Learning in the Connected Economy. Londres.

Morales, L. Y., Gutiérrez, L., & Ariza, L. M. (2016). Guía para el diseño de objetos virtuales de aprendizaje (OVA). Aplicación al proceso enseñanza-aprendizaje del área bajo la curva de cálculo integral. Revista Científica General José María Córdova, 14(18), 127. https://doi.org/10.21830/19006586.46 DOI: https://doi.org/10.21830/19006586.46

Naharro, S., Bonet, P., Cáceres, P., Fargueta, F., & García, E. (2007). Los objetos de aprendizaje como recurso para la docencia universitaria: criterios para su elaboración. En Área de sistema de información y comunicaciones. http://www.aqu.cat/doc/doc_22391979_1.pdf

Navas, E. E., & Cabero, J. (2007). Objetos de aprendizaje en la Universidad Metropolitana Learning objects in the Metropolitan University. Anales de la Universidad Metropolitana, 8, 121–136.

Rekhari, S., & Sinnayah, P. (2018). H5P and Innovation in Anatomy and Physiology Teaching. Research and development in higher education: [re] valuing higher education : volume 41 : refereed papers from the 41st HERDSA Annual International Conference. 2-5 July 2018, Convention Centre, Adelaide, 41, 191–205. http://vuir.vu.edu.au/37400/

Rosanigo, Z., Bramati, P., López, C., Bramati, S., & Cotti, L. (2016). TIC y Objetos de Aprendizaje en el Ámbito Educativo. XVIII Workshop de Investigadores en Ciencias de la Computación (WICC 2016), 945–950. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/53321

Scott, C. L. (2015). The Futures of Learning 3: what kind of pedagogies for the 21st century? Education Research and Foresight, 1–21.

Singh, S., & Scholz, K. (2017). Using an e-authoring tool (H5P) to support blended learning: Librarians’ experience. Facilitating social learning through learning design: A perspective of collaborative academic development, 158. DOI: https://doi.org/10.14742/apubs.2017.761

Stephenson, J., & Sangrá, A. (2008). Fundamentos del Diseño Técnico Pedagógico en el E-Learning. Universitat Oberta de Catalunya, 1, 106.

Torrance, B. Y. M., & Wiggins, C. (2016). What Is xAPI ? TD Talent Development, 70(2), 28–31.

UNESCO. (2015). Guía Básica de Recursos Educativos Abiertos (REA). En Unesdoc.

Vieira, E., De Morales, M., & Rossato, J. (2016). Evaluation of Virtual Objects: Contributions for the Learning Process. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 17(6), 62–74. http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1122233.pdf DOI: https://doi.org/10.19173/irrodl.v17i6.2620

Wiley, D. a. (2007). The Learning Objects Literature. Handbook of Research on Educational Communications and Technology, 16, 345–354. http://opencontent.org/docs/wiley-lo-review-final.pdf

Williams, J., O’Connor, M., Windle, R., & Wharrad, H. J. (2015). Using reusable learning objects (rlos) in injection skills teaching: Evaluations from multiple user types. Nurse Education Today, 35(12), 1275–1282. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2015.06.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2015.06.001

Similar Articles

<< < 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.