Propp’s structuralism in the journalists heroes and villains in the spanish cinema

Main Article Content

Cristina San José de la Rosa

Abstract

Hero and villain journalist characters occupy a prominent place in Spanish cinema and their study provides a vision of the profession from the perspective provided by the rich kaleidoscope of cinema. This research studies 135 films in seven decades, from 1942 to 2012, which provides an unusual overview of the evolution of the news reporter and the media over the last century in our country. The originality of the methodology is found in the recovery of Morphology of the story (1928) by Vladimir Propp to transfer the structuralism of literature to audiovisual narrative, a semiosis that configures an exclusive morphology of the journalist. The Russian author Propp found 31 matrix functions that are repeated in the folk tales of his country and this work 21 functions in the movies. The detailed analysis of scripts, sequences and frames is synthesized in spheres and actions in which the informants move. Heroes and villains that make up a new reflection on the screen of Spanish journalism with a mastery of the traditional means of communication of the written press, the male character and the journalist involved in a life of emotional chaos and addictions.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
San José de la Rosa, Cristina. 2021. “Propp’s Structuralism in the Journalists Heroes and Villains in the Spanish Cinema”. Vivat Academia. Journal of Communication 154 (May):245-62. https://doi.org/10.15178/va.2021.154.e1350.
Section
Nuevos Retos en Neuromarketing y Comunicación en el Ámbito Acad. y Empresarial
Author Biography

Cristina San José de la Rosa, Universidad de Valladolid

Doctora profesora en el Grado de Periodismo de la Universidad de Valladolid y en el Máster de Cine de la Universidad de Valladolid. Licenciada en Ciencias de la Información (Universidad Pontificia de Salamanca) y en Filología Hispánica (Universidad de Salamanca). Trayectoria profesional durante 22 años en El Norte de Castilla de Valladolid, Antena 3 Castilla y León y El Mundo de Castilla y León. En 2006 obtuvo el Premio de Periodismo Provincia de Valladolid. Tesis doctoral sobre periodismo en el cine español en 2017 y líneas de investigación relacionadas con la presencia del periodista en el cine y el periodismo cinematográfico. Desde 2013 es profesora de Redacción Períodóstica, Géneros Periodísticos Interpretativos, Periodismo Cultural y Teorías de la Información en el Grado de Periodismo de la Universidad de Valladolid. Colaboraciones periodísticas en las secciones de Cultura de El Mundo de Castilla y León, en el periódico digital Tribuna de Valladolid y en Radio Televisión Castilla y León.

References

Aumont, J., Bergara, A., Marie, M. y Vernet, M. (1985). Estética del cine: espacio fílmico, montaje, narración, lenguaje. Barcelona. Paidós Ibérica.

Aumont, J. y Marie, M. (1988). Análisis del filme. Barcelona. Paidós Comunicación.

Barris, A. (1976). Stop the presses! The newspaperman in American Films. Cranbury, New Jersey. A. S. Barnes and Co.

Barthes, R., Greimas, J., Eco, U., Gritti, J., Morin, V., Metz, C., Genette, G., Todorov, T., & Bremond, C. (s. f.). Introducción al análisis estructural de los relatos. En Análisis estructural del relato. Coyoacán

Ehrlich, M. C. (2006). Journalism in the movies. Illinois (EEUU). University of Illinois Press.

Ehrlich, M. C. y Saltzman, J. (2015). Heroes and Scoundrels: The Image of the Journalist in Popular Culture. Chicago. University of Illinois Press. DOI: https://doi.org/10.5406/illinois/9780252039027.001.0001

Good, H. (1989). Outcasts: The image of the journalists in contemporary filme. London. The Scarecrow Press.

Good, H. (2008). Journalism ethics goes to the movies. Maryland (EEUU). Rowman and Littlefield.

McNair, B. (2010). Journalists in filme. Heroes and Villains. Edinburgh. Edinburgh University Press Ltd. DOI: https://doi.org/10.3366/edinburgh/9780748634460.001.0001

Mera Fernández, M. (2008). Periodistas de película. La imagen de la profesión periodística a través del cine. Revista Estudios sobre el mensaje periodístico, 14, 505-525.

Miguel Borrás, M. (2014). El cine como instrumento ideológico: la Seminci (1956-1975). Delgado Idarreta, J.M.; Pérez Serrano, J. y Viguera Ruiz, R. (eds.). Iglesia y Estado en la sociedad actual. Política, cine y religión. Logroño. Instituto de Estudios Riojanos.

Miguel Borrás, M. (2008). La poética del cine. Siete miradas, una misma luz. Teoría y análisis cinematográfico. J. Bermejo y M. Canga (coords.) Valladolid. Universidad de Valladolid.

Monterde, J. E., Selva, M. y Solà, A. (2001). La representación cinematográfica de la historia. Madrid. Akal.

Orellana, J. (2004). Como en un espejo. Drama humano y sentido religioso en el cine contemporáneo. Madrid. Ediciones Encuentro.

Pastor-Alonso, M.-Á. (2010). I want to be a journalist: Looking for motivation in journalism. Comunicar, 17(34), 191-200. https://doi.org/10.3916/C34-2010-03-19 DOI: https://doi.org/10.3916/C34-2010-03-19

Propp, V. (1971). Morfología del cuento. Madrid. Editorial Fundamentos.

Propp, V. (2011). Morfología del cuento. Madrid. Akal.

Rodríguez-Merchán, E. (2007). Cinema teaching in Spain. A historical perspective and a contemporary view. Comunicar, 15(29), 13-20. https://doi.org/10.3916/C29-2007-01 DOI: https://doi.org/10.3916/C29-2007-01

San José-De la Rosa, C. (2017). El perfil del periodista en el cine español (1942-2012). Tesis doctoral presentada en la Universidad de Valladolid. Sin publicar.

San José-De la Rosa, C., Miguel-Borrás, M. y Gil-Torres, A. (2019). Representación del periodista en el cine español desde 1990 hasta 2010. Doxa Comunicación, 29, 139-159. https://doi.org/10.31921/doxacom.n29a7 DOI: https://doi.org/10.31921/doxacom.n29a7

San José-De la Rosa, C.; Miguel-Borrás, M. y Gil-Torres, A. (2020). Periodistas en el cine español: héroes comprometidos con la verdad. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 26(1), 317-326. https://doi.org/10.5209/esmp.67310 DOI: https://doi.org/10.5209/esmp.67310

Tello, L. (2011). La imagen y la ética del periodista en el cine español (1896-2010). Tesis doctoral presentada en la Universidad Complutense de Madrid. Sin publicar.

Tello, L.(2016). Hablemos de cine. 20 cineastas conversan sobre el cuarto poder. Zaragoza. Prensas Universitarias de Zaragoza.

William-Evans, P. (2007). Film teaching in the British Educational System. Comunicar, 15(29), 27-29. https://doi.org/10.3916/C29-2007-03 DOI: https://doi.org/10.3916/C29-2007-03

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.