Some Notes on National Serialized Fiction: Types and Characteristics
Main Article Content
Abstract
The present article will analyze trends in national serialized fiction. Since television was introduced in Spain one of the objectives was to produce national fiction. This has evolved over the years, to professionalize the entry into the market of producing as Globomedia. In recent years have witnessed an explosion of national serialized fiction he has managed to unseat of the schedule to formats as settled as foreign fiction, and reality television contests. The fiction has thus become the mark of quality from the chains that have staged feuds loyal audience to achieve that with the series. Success in Spain, has joined the success achieved national serialized fiction abroad, not only getting settled into niche markets, such as French or Spanish, but garnering numerous awards at specialized festivals. Knowing the characteristics of our television fiction is essential to understand the success it has achieved both national and international markets.
Downloads
Article Details
The main author must deliver the letter of transfer of copyright, according to the model provided by Vivat Academia, Revista de comunicación, which declares the transfer of copyright to the journal and make explicit the rights of authors regarding the dissemination and use of the manuscript once published.
Creative Commons Attribution/Non Commercial 4.0 International
References
ALBA, G. (1999). Cómo construir personajes a partir de la prensa diaria. En Vilches, L. (Comp.), Taller de escritura para televisión. Barcelona: Editorial Gedisa.
BALLÓ, J., y PÉREZ, X. (2005). Yo ya he estado aquí. Ficciones de la repetición. Barcelona: Anagrama.
CALABRESE, O. (1989). La era neobarroca. Madrid: Cátedra.
CARRIÈRE, J. C. y BONITZER, P. (1991). Práctica del guión cinematográfico. Barcelona: Paidós Comunicación.
DEL MORAL, I. (2009). Guiones para TV. Madrid: Editorial Fragua.
DIEGO, P. y PARDO, A. (2008). Estándares de producción de “dramedias” familares en España. En: MEDINA, Mercedes (Coord.). Series de television. El caso de Médico de familia, Cuéntame cómo pasó y Los Serrano. Madrid: Yumelia.
ECO, U. (1988). La innovación en el serial. En ECO, U., De los espejos y otros ensayos. Barcelona: Lumen.
GALÁN, E. y HERRERO, B. (2011). El guion de ficción en televisión. Madrid: Editorial Síntesis.
HERRERO SUBÍAS, M. y DIEGO GONZÁLEZ, P. (2009). Series familiares de televisión: concepto, producción y exportación. El caso de Médico de familia, en Revista Latina de Comunicación Social, 64. Disponible en
http://www.revistalatinacs.org/09/art/21_820_19_UNAV/Herrero_y_Diego.html
[Fecha de consulta: 07 de Septiembre de 2012].
HUERTA, M. Á. (2007). Las series de televisión en España: antecedentes históricos, condicionantes básicos y métodos de trabajo, en HUERTA, M. A. y SANGRO, P. , De los Serrano a Cuéntame. Cómo se crean las series de televisión en España. Madrid: Arkadin Editores
HUERTA, M. Á. y SANGRO, P. (2007). De los Serrano a Cuéntame. Cómo se crean las series de televisión en España. Madrid: Arkadin Editores.
MEDINA, M. (coord.) (2008). Series de televisión. El caso de “Médico de familia”, “Cuéntame cómo pasó” y “Los Serrano”. Madrid: Ediciones Internacionales Universitarias.
PALACIO, M. (2008). Historia de la televisión en España. Madrid: Gedisa.
SALÓ, G. (2003). ¿Qué es eso del formato? Como nace y se desarrolla un programa de televisión. Barcelona: Gedisa.
TORRADO, S. y CASTELO, C. (2005). Series de ficción de producción nacional y telespectadores: un negocio en bandeja, en Comunicar, nº25.
VILCHES, L. , BERCIANO, R., LACALLE, C.., ALGAR, S. y POLO, S. (2000). Informe Eurofiction 1999: Menos familia y más policía, en Zer: Revista de estudios de comunicación = Komunikazio ikasketen aldizkaria, nº 9.
VV.AA. (1995). Ficción televisiva: series. Madrid: SGAE.
VV.AA. (2011). Anuario SGAE de las Artes Escénicas, Musicales y Audiovisuales 2011. Madrid: SGAE.
VV.AA. (2011). Análisis Televisivo 2011. Madrid: Barlovento Comunicación.