Some Notes on National Serialized Fiction: Types and Characteristics

Main Article Content

María Marcos Ramos

Abstract

The present article will analyze trends in national serialized fiction. Since television was introduced in Spain one of the objectives was to produce national fiction. This has evolved over the years, to professionalize the entry into the market of producing as Globomedia. In recent years have witnessed an explosion of national serialized fiction he has managed to unseat of the schedule to formats as settled as foreign fiction, and reality television contests. The fiction has thus become the mark of quality from the chains that have staged feuds loyal audience to achieve that with the series. Success in Spain, has joined the success achieved national serialized fiction abroad, not only getting settled into niche markets, such as French or Spanish, but garnering numerous awards at specialized festivals. Knowing the characteristics of our television fiction is essential to understand the success it has achieved both national and international markets.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Marcos Ramos, María. 2013. “Some Notes on National Serialized Fiction: Types and Characteristics”. Vivat Academia. Journal of Communication, no. 124 (September):34-50. https://doi.org/10.15178/va.2013.124.34-50.
Section
Research Articles
Author Biography

María Marcos Ramos, Universidad de Salamanca

Licenciada en Comunicación Audiovisual por la Universidad del País Vasco y doctoranda de Comunicación Audiovisual en la Universidad de Salamanca, donde se encuentra realizando su tesis doctoral. Ha realizado trabajos de investigación sobre lenguaje cinematográfico, alfabetización mediática y TIC’s en revistas y monografías científicas. Sus líneas de investigación actuales son la alfabetización mediática, la ficción cinematográfica y la imagen de los inmigrantes en la ficción nacional emitida en prime time, tema sobre el que realiza su tesis doctoral.

References

ALBA, G. (1999). Cómo construir personajes a partir de la prensa diaria. En Vilches, L. (Comp.), Taller de escritura para televisión. Barcelona: Editorial Gedisa.

BALLÓ, J., y PÉREZ, X. (2005). Yo ya he estado aquí. Ficciones de la repetición. Barcelona: Anagrama.

CALABRESE, O. (1989). La era neobarroca. Madrid: Cátedra.

CARRIÈRE, J. C. y BONITZER, P. (1991). Práctica del guión cinematográfico. Barcelona: Paidós Comunicación.

DEL MORAL, I. (2009). Guiones para TV. Madrid: Editorial Fragua.

DIEGO, P. y PARDO, A. (2008). Estándares de producción de “dramedias” familares en España. En: MEDINA, Mercedes (Coord.). Series de television. El caso de Médico de familia, Cuéntame cómo pasó y Los Serrano. Madrid: Yumelia.

ECO, U. (1988). La innovación en el serial. En ECO, U., De los espejos y otros ensayos. Barcelona: Lumen.

GALÁN, E. y HERRERO, B. (2011). El guion de ficción en televisión. Madrid: Editorial Síntesis.

HERRERO SUBÍAS, M. y DIEGO GONZÁLEZ, P. (2009). Series familiares de televisión: concepto, producción y exportación. El caso de Médico de familia, en Revista Latina de Comunicación Social, 64. Disponible en

http://www.revistalatinacs.org/09/art/21_820_19_UNAV/Herrero_y_Diego.html

[Fecha de consulta: 07 de Septiembre de 2012].

HUERTA, M. Á. (2007). Las series de televisión en España: antecedentes históricos, condicionantes básicos y métodos de trabajo, en HUERTA, M. A. y SANGRO, P. , De los Serrano a Cuéntame. Cómo se crean las series de televisión en España. Madrid: Arkadin Editores

HUERTA, M. Á. y SANGRO, P. (2007). De los Serrano a Cuéntame. Cómo se crean las series de televisión en España. Madrid: Arkadin Editores.

MEDINA, M. (coord.) (2008). Series de televisión. El caso de “Médico de familia”, “Cuéntame cómo pasó” y “Los Serrano”. Madrid: Ediciones Internacionales Universitarias.

PALACIO, M. (2008). Historia de la televisión en España. Madrid: Gedisa.

SALÓ, G. (2003). ¿Qué es eso del formato? Como nace y se desarrolla un programa de televisión. Barcelona: Gedisa.

TORRADO, S. y CASTELO, C. (2005). Series de ficción de producción nacional y telespectadores: un negocio en bandeja, en Comunicar, nº25.

VILCHES, L. , BERCIANO, R., LACALLE, C.., ALGAR, S. y POLO, S. (2000). Informe Eurofiction 1999: Menos familia y más policía, en Zer: Revista de estudios de comunicación = Komunikazio ikasketen aldizkaria, nº 9.

VV.AA. (1995). Ficción televisiva: series. Madrid: SGAE.

VV.AA. (2011). Anuario SGAE de las Artes Escénicas, Musicales y Audiovisuales 2011. Madrid: SGAE.

VV.AA. (2011). Análisis Televisivo 2011. Madrid: Barlovento Comunicación.

Similar Articles

<< < 34 

You may also start an advanced similarity search for this article.