Time and perspective on film Akira Kurosawa's Rashomon

Main Article Content

María del Mar Grandío Pérez

Abstract

The aim of this paper is analyzing the role of time and subjectivity of perspectives in Kurosawa’s Rashomon. It is intended to underline the use of flashbacks and multiperspectivism to convey the insincerity of articulated narratives in the film. First of all, this article will contextualize the international impact of this film when its release analyzing the coverage of some European and American newspapers about and Kurosawa’s work. The main part of the article will examine the concept of time in this film. It will conclude offering some thought about the knowledge of the truth when the stories are "lies", the big question in the Kurosawa’s film text

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Grandío Pérez, María del Mar. 2010. “Time and perspective on film Akira Kurosawa’s Rashomon”. Vivat Academia. Journal of Communication, no. 111 (June):87-105. https://doi.org/10.15178/va.2010.111.87-105.
Section
Research Articles
Author Biography

María del Mar Grandío Pérez, Universidad de Murcia

Doctora por la Universidad de Navarra y profesora de Ficción Seriada Audiovisual en la Universidad de Murcia. Colabora con la UNIR en el Máster Universitario en Creación de Guiones Audiovisuales. En la actualidad, centra su investigación en competencias mediáticas en un entorno digital, consumo a través de nuevos soportes audiovisuales, audiencias crossmedia y fenómeno fan. Es miembro del Comité de Gestión de la Acción Cost, "Transforming Audiences, Transforming Societies" (2010-2014) financiado por la Unión Europea y participa en el proyecto de investigación financiado por el Ministerio de Ciencia e Innovación "La enseñanza universitaria ante la competencia en comunicación audiovisual en un entorno digital" (2011-2013).

References

AKUTAGAWA R.: “Rashomon y otros cuentos”. Buenos Aires, 2003. Libros en Red.

KUROSAWA, A.: Something like an Autobiography. New York. Alfrend A. Knopf. 1982.

MACINTYRE, A.: Tras la virtud. Barcelona. 1987. Crítica.

RICHIE, D.: “Rashomon”. En The films of Akira Kurosawa. Berkeley. 1970. University of California Press.

YOSHIMOTO, M.: Kurosawa Film Studies and Japanese Cinema. Durham. 2000. Duke University Press

CRÍTICAS EN LA PRENSA

BEAUFORT, J. The Christian Science Monitor. 2 de enero de 1952.

CROWTHER, B., The New York Times. 27 de diciembre de 1951.

FARVER, M.; The Nation. 12 de enero de 1952.

GRIFFITH, R. Saturday review. 12 de enero de 1952.

McCARTEN, J., The New Yorker. 29 de diciembre de 1951.

MERCIER, P., Cahiers du Cinéma. 24 de junio de 1953.

The New York Times

“Venice Festival in Retrospect”. The New York Times: 15 de septiembre de 1957

“Hollywodd new look. Rashomon altered in Time". The New York Times. 19 de enero de 1964.

“Japan's Emperor of Film”, The New York Times. 29 de octubre de 1989.

“Jottings on Japan’s Screen Scene”. The New York Times:

de junio de 1954.

“Look for me in my film”. The New York Times: 27 de junio de 1982.

“Rashomon returns, probing reality anew”. The New York Times, 20 de marzo de 1988.

“Rashomon”. Time. 7 de enero de 1952.

“Screen: Change in Scene”. The New York Times, 23 de noviembre de 1961.

“Screen: Hidden Fortress' From Japan”. The New York Times.

de enero de 2962.

“Screen: Kurosawa's Lower Depths”. The New York Times.

de febrero de 1962.

“When facts don't up to the Truth”. The New York Times.

de mayo de 1986.

The Washington Post

“Akira Kurosawa and his mountain of memories”.

The Washington Post. 14 de septiembre de 1990.

“Film Award Helps Japan Industry”. The Washington Post:

de enero de 1952.

“Kurasawa, Samurai of the Cinema”. The Washington Post. 4 de julio de 1982.

“The Setting Sun of Akira Kurosawa”. The Washington Post.

de diciembre de 1993.

The Hudson Review

“Rashomon and the fith Witness”, The Hudson Review,

(3), 1952.