Conservation of analogue and digital photographs. Experience in the magazine Bohemia

Main Article Content

Javier Ramón Santovenia Díaz
Marianela Muñoz Espinosa

Abstract

The projection and vision given to the conservation of the photographic materials increase in the context of the social and academic nets, because undoubtedly they form part of the history, culture and scientific development of the nations. The photographic patrimony gives faith like testimony and memory for those correspondents, readers and habitual fans of the informative products of the press organs that they look for to show the current reality that you/they represent. For they are been worth it of the domain of the techniques of prosecution of images, so that these products possess bigger added value and quality. The Ability of Communication (FCOM) of the University of the Havana (UH) he/she has the challenge of to create and to upgrade info-communicational platforms that sustain the processes of transmission of the information and that they respond to the talkative necessities of their members. However in her it is evidenced as the alternative use in the analogical-digital ways of photographic support it is relatively recent on the part of the new professionals that are formed. Question that demonstrates the necessity and importance of their use and conservation in the editorial-journalistic processes with developed talkative ends. After a brief journey on the emergence and development of the analogical picture in Cuba, direct antecedent of the digital one that coexists next to her in all the production contexts and digitalization. A characterization of the photographic files of the magazine is made Bohemia like example of good practical in the conservation of these vital resources for the educational and educational ends of the FCOM. It is also exposed experiences on the digitalization of analogical images and the access to local and remote resources of the photographic materials.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Santovenia Díaz, Javier Ramón, and Marianela Muñoz Espinosa. 2012. “Conservation of Analogue and Digital Photographs. Experience in the Magazine Bohemia”. Vivat Academia. Journal of Communication, no. 120 (September):80-90. https://doi.org/10.15178/va.2012.120.80-90.
Section
Research Articles
Author Biographies

Javier Ramón Santovenia Díaz, Instituto Politécnico de Informática Fernando Aguado y Rico de La Habana (Cuba)

Graduado en la especialidad de Bibliotecología y Ciencias de la Información. en la universidad de La Habana, labora en el Politécnico de Informática Fernando Aguado y Rico (Antigua Escuela Superior de Arte y Oficio de la Habana). Editor de varias publicaciones como: Acimed , Pedagogía y Ciencias de la Información. Ha publicado decenas de artículos y varios capítulos de libro.

 

Marianela Muñoz Espinosa, Universidad de La Habana (Cuba)

Estudiante de la Facultad de Comunicación en la Especialidad de Ciencias de la Información de la Universidad de la Habana, en Cuba.

 

References

Blog de fotografía DZoom. Revisado el 1 de marzo del 2012. Disponible en:

www.dzoom.org.

Cabrera, D. & Reyes, L. (2006). Propuesta de lineamientos para el tratamiento documental de la fotografía de prensa en los medios de prensa cubanos. La Habana.

Csillag, I. (2000). Conservación de Fotografía Patrimonial. Santiago de Chile: Centro Nacional de Conservación y Restauración.

Espinosa, B (2010). Conservación preventiva de los documentos digitales: una visión desde las

instituciones cubanas encargadas de conservar el patrimonio documental nacional.

Bibliotecología y Ciencia de la Información. Ciudad de La Habana, Universidad de La

Habana.

Escalante, R. (2011). “Algoritmos numéricos para el problema de restauración de imágenes usando el Método de las Proyecciones Alternantes”. Vol. 11, no. 1. Revista de

matemática teoría y aplicación. Disponible en:

http://simmac.emate.ucr.ac.cr/index.php/revista/article/view/288

Fracornel, G. (2000). Manual de diagnóstico de conservación en archivos fotográficos.

México: Archivo General de la Nación-Cooperación Iberoamericana.

Gómez, A., Dorta, M. & Montes de Oca, L. (2009). Métodos diagnósticos del estado de conservación de las colecciones de archivo y biblioteca. Revisado el 1 de marzo de 2012.

Disponible en: www.ihc.ns.cc.cu.

Hernández, N. (2000). La conservación de colecciones de negativos de vidrio en instituciones de Ciudad de la Habana: Un estudio de casos. La Habana. Llevando la teoría a la práctica. Tutorial de digitalización de imágenes (2003).

Universidad de Cornell. Consultado e 12 de marzo de 2012. Disponible en:

http://www.library.cornell.edu/preservation/tutorialspanish/

preservation/preservation-03.html

León, H. (2001). “Problemática de la conservación preventiva en instituciones cubanas de información”. Ciencias de la Información 32 (3).

León, H. (2006). Conservación Preventiva de Documentos. Ciudad de La Habana.

Montoya, M. (2011). “La imagen como memoria. La fotografía como fuente para el estudio de la historia”. Revista Actual Investigación. Disponible en:

Http://accesoabierto.cecalc.ula

Mustardo, P. (2003). Preservación fotográfica-métodos básicos para salvaguardar sus acervos.

Rio de Janeiro: Funarte.

Serra, J. (2001). Gestión de los documentos digitales: estrategias para su conservación. El profesional de la información 10 (9). Revisado el 1 de marzo de 2012. Disponible en:

http://www.elprofesionaldelainformacion.com

Vázquez, M. Luisa (2006). El factor humano en un mundo de ficheros. Consultado el 12 de marzo de 2012 Disponible en:

http://srvhost36.serverhosting.apa.net/restricted/madrid_2006/samedi_28/28oct_40_Vazquez_ESP.doc.

Similar Articles

<< < 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.