Music video and culture: proposals to analyze the body in video-clip

Main Article Content

Ana Sedeño Valdellós

Abstract

Music video is a audiovisual format that is in a place of connection of many disciplines and in a privileged place for the analysis of image and sound in a visual culture dominated by excess-image and and show-image. The work assumes that music video can be studied as cultural texts that represent certain social and cultural trends. The text examines ways of analyzing the body from cultural theory, philosophy, film theory. Finally, the paper goes through some studies and approaches to the concept of "body" in the music video. Concepts and ideas are used by Deleuze, Aumont, Foucault, Merleau-Ponty, Vernallis, Parodi or Oliveira.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Sedeño Valdellós, Ana. 2012. “Music Video and Culture: Proposals to Analyze the Body in Video-Clip”. Vivat Academia. Journal of Communication, no. 120 (September):91-101. https://doi.org/10.15178/va.2012.120.91-101.
Section
Research Articles
Author Biography

Ana Sedeño Valdellós, Universidad de Málaga (España)

Doctora en Comunicación Audiovisual desde 2003 y Profesora Contratado Doctor en el Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad. Sus campos de investigación se relacionan con el papel de la música en formatos audiovisuales como el videoclip, así como con la historia del arte cinematográfico y los nuevas manifestaciones audiovisuales como el live cinema o el mapping. Ha publicado libros como El lenguaje del videoclip (2002) o Comunicación y Música I: Lenguaje y medios y Comunicación y música II: Tecnología y audiencias (2008) (UOC Press).

 

References

Augé, M. (1998). La guerra de los sueños: ejercicios de etno-ficción. Barcelona: Gedisa.

Ardevol, E. & Nontañola, N. (2009). Representación y cultural visual en la sociedad contemporánea. Barcelona: UOC.

Aumont, J. (1998). El rostro en el cine. Barcelona. Paidós.

Bernard, M. (1976). El cuerpo. Barcelona: Paidós.

Butler, J (2002). Cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del “sexo”.

Buenos Aires: Paidós.

Belting, H. (2002). Antropología de la imagen. Madrid: Katz.

Cartwright, L. (1995). Screening the Body: Tracing Medicine's Visual Culture. Minneapolis and London: University of Minnesota Press.

Chambers, I. (1995). Migración, cultura e identidad, Buenos Aires.

Daney, S. (2004). Cine, arte del presente. Buenos Aires.

Deleuze, G. (1987). La imagen tiempo. Estudios sobre cine II. Barcelona: Paidós.

Deleuze, G. y Guattari, F. (1988). Mil mesetas, capitalismo y esquizofrenia. Valencia: pretextos.

Foucault, M. (1996). Tecnologías del yo y otros textos afines. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.

Frith, S. (1988). Music for pleasure. New York: Routledge.

García Canclini, N. (1990). Culturas híbridas: Estrategias para entrar y salir de la modernidad. México D.F.: Grijalbo.

Geertz, C. (1987). La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa.

Grimshaw, A. Et alter (2005). Visualizing anthropology. Bristol: Intellect Books.

Kraidy, M. (2005). Hibridity or the cultural logic of globalization. Philadelphia: Temple University Press.

Leguizamón, J. A. (2003). El videoclip como formato o género h. Recuperado el 29 de junio de 2011 en http://www.fortunecity.co/victorian/bacon/1244/Leguiz.html.

Lévi-Bruhl, L. (1985). El alma primitiva. Barcelona: Ediciones Península.

MacDougall, D. (1998). Transcultural Cinema. Princeton, New Jersey: Princeton

University Press.

Merleau-Ponty, M. (1994). Fenomenología de la percepción. Barcelona: Península.

Oliveira de Araujo, T. (2009). Videoclip y cuerpo. El entre-lugar de los cuerpos mutantes.

Trabajo de investigación para Programa de Doctorado en Teoría de la literatura y Literatura comparada de La Universidad Autónoma de Barcelona, Barcelona, España.

Parodi, R. (2004). “Cuerpo y cine. Reporte fragmentario sobre extrañas intensidades y mutaciones del orden corporal”, en G. Yoel, Pensar el cine 2: cuerpo (s), temporalidad y

nuevas tecnología (pp.73-100). Buenos Aires: Manantial.

Pérez Yarza, M. (1996). Videoclip e imágenes del descrédito: Black Hole Sun, de Soundgarden. Valencia: Episteme. Colección Eutopías (Documentos de Trabajo), Vol.

Shaviro, S. (1993). The cinematic body. Minnessota: University of Minnesota Press.

Spinoza, B (1984): Ética demostrada según el orden gemométrico. Buenos Aires: Hispamérica.

Vernallis, C. (2004). Experiencing Music Video. Aesthetics and cultural context. New York: Columbia University Press,.

Vernallis, C. (1998). The Aesthetics of Music video: Analysis of Madonna´s Cherish.

Popular music, vol. 17/2: 153-186.

Walser, R. (1993). Running with the deil: Poser, gender and madness in heavy metal music.

Hanover: Wesleyan University Press.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.