Similarities between Rio Bravo and High Noon: the importance of music and nonverbal communication

Main Article Content

Paula Requeijo Rey

Abstract

The American director Howard Hawks made Rio Bravo (1959) because he didn’t like another western, High Noon (Fred Zinnemann, 1952). This encouraged different authors to compare the two films focusing on their differences to try to determine which one is superior. We believe this is a wrong point of view that prevented them from seeing the similarities between the two motion pictures. In this article we deepen into some of these common characteristics following Professor David L.G. Arnold and we point at one which, in our opinion, is one of the most important: the masterful use that the two films made of nonverbal communication.


Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Requeijo Rey, Paula. 2008. “Similarities between Rio Bravo and High Noon: the importance of music and nonverbal communication”. Vivat Academia. Journal of Communication, no. 96 (June):43-71. https://doi.org/10.15178/va.2008.96.43-71.
Section
Research Articles
Author Biography

Paula Requeijo Rey, Universidad Complutense de Madrid

Paula Requeijo Rey se licenció en Periodismo en junio de 2006 por la Universidad Complutense y cursó el Máster de esta universidad y Radio Nacional de España. Actualmente trabaja como periodista en Radio Nacional de España y es doctoranda en el Departamento de Periodismo III, Facultad de Ciencias de la Información, UCM. Sus principales líneas de investigación se centran en el estudio de los medios de comunicación (especialmente el cine y la televisión), la comunicación interpersonal y la comunicación no verbal.

References

ARNOLD, David L. G. (2006): “My Rifle, my Pony and Feathers: Music and the Making of Men in Howard Hawk´s Rio Bravo” en Quarterly Review of Film and Video, nº 23. Routledge. Taylor and Francis Group. Págs. 267-279

ADLER, Alfred (1968): Conocimiento del hombre. Espasa Calpe. Madrid.

BERNE, Eric (2002): ¿Qué dice usted después de decir hola?. Random House Mondadori. Barcelona.

BERNE, Eric (2007): Juegos en que Participamos. RBA Libros. Barcelona.

EKMAN, Paul y FRIESEN, Wallace (1969): “The repertoire of nonverbal behaviour: categories, origins, usage and coding” en Semiotica, nº 1. Universidad de California. San Francisco. Págs. 49-98.

MAST, Gerald (1982): Howard Hawks, Storyteller. Oxford University Press. Nueva York.

MCBRIDE, Joseph (1988): Hawks según Hawks. Akal. Madrid.

RIVETTE, Jacques (1972): “The Genius of Howard Hawks” en MCBRIDE, Joseph: Focus on Howard Hawks (pp. 70-77). Prentice Hall. Englewood Cliffs, Nueva Jersey.

MEYERS, Jeffrey (1998): “Frozen eyes” en The Virginia Quarterly Review, vol. 74, nº 2. Universidad de Virginia. Charlottesville. Págs. 362-367.

MORRIS, Desmond (1980): El hombre al desnudo: un estudio objetivo del comportamiento humano. Ediciones Nauta. Barcelona.

POYATOS, Fernando (1994): La comunicación no verbal II: paralenguaje, kinésica e interacción. Madrid. Ediciones Istmo.

SÁNCHEZ – ESCALONILLA, Antonio (2002): Guión de aventura y forja del héroe. Barcelana. Ariel.

VALBUENA DE LA FUENTE, Felicísimo: “La creatividad en la negociación”. Disponible en: http://www.ucm.es/info/per3/profesores/Valbuena/pdf/3.pdf (Consultado el 02/04/2008).

WOOD, Robin (2005): Howard Hawks. Ediciones JC. Madrid.

www.rae.es