The emotion in cinema

Main Article Content

Beatriz Peña Acuña

Abstract

The exhibition will attempt to illuminate the possibilities of the use of emotion in cinema about the transmission of a value considered from a cognitive perspective. This is taken as object of study a sequence of a filmmaker who has mastered this possibility, Steven Spielberg. Highlights two important points of pleasure in relation to cognitive emotion: visceral experience and empathetic identification sequence applied to eighteen in the film Minority Report. It includes a summary of the filmmaker's cinematic resources, an introduction to his filmmaking work, work that addresses the issue of freedom of conscience and the view of some theories of emotion.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Peña Acuña, Beatriz. 2009. “The Emotion in Cinema”. Vivat Academia. Journal of Communication, no. 102 (February):1-25. https://doi.org/10.15178/va.2009.102.1-25.
Section
Research Articles
Author Biography

Beatriz Peña Acuña, Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad Católica San Antonio, Murcia

Es doctora por la Universidad de Alicante.
Licenciada en Filología, Diplomada en Humanidades y Periodista.
Profesora de “Observación sistemática y análisis de contextos” en Magisterio Infantil, “Trabajo fin de Grado” en Turismo y “Comunicación interna” a posgrados. Profesora del Cuerpo de Tutores de la Universidad Católica San Antonio. Ha participado en diversos congresos internacionales de innovación educativa como International Conference of Education and Innovation e International Technology, Education and Development Conference con varias ponencias en inglés y ha publicado artículos concernientes a la educación en revistas de Ciencias Sociales como el Journal of Alternative Perspectives y Vivat Academia. Ha publicado material para docentes de Secundaria para la editorial on-line de Santillana: profes.net. Ha publicado un manual sobre “Métodos de observación aplicados a las Ciencias Sociales y la Educación” dirigido a alumnos de Magisterio.

References

Arregui, J.V. y Choza, J., Filosofía del hombre, 4ª edición, Rialp, Madrid, 1995

Buckland, W., Directed by Steven Spielberg, Continuum international, New York/London, 2006

Caldevilla Dominguez, D., El estilema de autor en Steven Spielberg: un sello personal en lo audiovisual, tesis, Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Ciencias de la Información, Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad II),

Madrid, Manuscrito inédito, 2000

Caldevilla Dominguez, D., El sello Spielberg, Vision Net, Madrid, 2005

Catret, A, ¿Emocionalmente inteligentes?, ed. Palabra, Madrid, 2001

Friedman, L.D. y Notbohm B (ed.) Steven Spielberg interviews, University Press of Missisipi, 2000

Guerrero Muñoz, "Personalidad, experiencia y conocimiento emocional", en Jareño J. y García Olmo M. A.(ed.), Humanidades para un siglo incierto, Fundación

Universitaria San Antonio, Murcia, 2003

Godard, J. P., Spielberg, Rivages, Paris, 1987 La Polla, F., Steven Spielberg, La Nuova Italia, Firenze, 1978 McBride, J.,

Steven Spielberg a biography, Faber and Faber, London, 1997

Muñoz García, J. J., El ser humano visto a través del cine, Rialp, Madrid, 2003

Plantinga, C. y Smith, G. M (eds.), Passionate Views: Film, Cognition and Emotion John Hopkins University Press, Baltimore, 1999

Rodrigo Alsina, M., Teorías de la comunicación: ámbitos, métodos y perspectivas, Universitat de Barcelona, Bellaterra, Barcelona, 2001

Sánchez Escalonilla García-Rico, A., La infancia como constante y su evolución en la obra cinematográfica de Steven Spielberg, Universidad Complutense de Madrid, 1995

Tan, E., Emotion and the structure of narrative film: film as an emotion machine, Mahwah, Lawrence, Erlbaum, 1996

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.