Changes in Television Nature Documentaries in Spain. From Félix Rodríguez de la Fuente to Frank Cuesta (1974-2011)
Main Article Content
Abstract
This paper presents the changes that have happened in the discourse of nature TV
documentaries produced in Spain. For that, we develop the comparative study of a selected sample of programs corresponding to the series El hombre y la tierra (TVE, 1974) by Félix Rodríguez de la Fuente, and Frank de la Jungla and La selva en casa (Molinos de Papel, 2010-2011) by Frank Cuesta. The analysis of the results allows to point the transformation of documentaries from a television of public service, to the most recent forms of private and commercial neotelevision.
Downloads
Article Details
The main author must deliver the letter of transfer of copyright, according to the model provided by Vivat Academia, Revista de comunicación, which declares the transfer of copyright to the journal and make explicit the rights of authors regarding the dissemination and use of the manuscript once published.
Creative Commons Attribution/Non Commercial 4.0 International
References
Publicaciones periódicas:
Gómez-Martín, M. (2005). Los nuevos géneros de la neotelevisión. Revista Área abierta, 12. Universidad Complutense de Madrid.
Gutiérrez-Lozano, J.F. (2002). La divulgación científica en la programación de las televisiones generalistas. Comunicar. Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 19: 43-48.
Palacio, M. (2006). Cincuenta años de televisión en España. Revista Tendencias, 6 (El año de la televisión): 315-319.
Tavera-Villegas, H. (2009). Neotelevisión y Ambivalencia. Revista F@ro, 9: 17-29.
Tello-Díaz, J. (2005). Educación científica en el medio televisivo. Comunicar. Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 25: 17-26.
Libros completos:
Attenborough, D. (1997). The BBC Natural History Unit's: Wildlife specials. London: Trident Press Ltd.
Baget-Herms, J.M. (1993). Historia de la Televisión en España: 1956-1975. Barcelona: Feed-Back.
Cortés, J,A. (1999). La estrategia de la seducción. La programación de la Neotelevisión. Pamplona: Editorial EUNSA.
Díaz, L. (2006). 50 años de TVE. Madrid: Alianza Editorial.
Eco, U. (1965). Apocalípticos e integrados en la cultura de masas. Barcelona: Editorial Lumen.
Eco, U. (1986). La estrategia de la ilusión. Barcelona: Editorial Lumen.
Imbert, G. (2003). El zoo visual: de la televisión espectacular a la televisión especular. Barcelona: Editorial Gedisa.
León, B. (1998). Ficcionalización de la información televisiva. Elementos dramáticos y poéticos en el discurso informativo. Pamplona: Ediciones Fundación Infancia y
aprendizaje.
León, B. (1999). El documental de divulgación científica. Barcelona: Editorial Paidós.
León, B. (2010). Ciencia para la televisión. El documental científico y sus claves. Barcelona: Editorial UOC.
Martin, M. (1991). El lenguaje del cine. Barcelona: Editorial Gedisa.
Palacio, M. (2008). Historia de la televisión en España. Barcelona: Editorial Gedisa.
Piscelli, A. (1995). Paleo, neo y postelevisión: del paradigma de centralización a los multimedios interactivos. Barcelona: Editorial Paidós.
Rodrigo, M. (1985). Los modelos de la comunicación. Madrid: Editorial Tecnos.
Romaguera, J. (1999). El lenguaje cinematográfico: gramática, géneros, estilos y materiales. Barcelona: Ediciones de la Torre.