Changes in Television Nature Documentaries in Spain. From Félix Rodríguez de la Fuente to Frank Cuesta (1974-2011)

Main Article Content

Jordi Alberich-Pascual
María Aguirre Salmerón

Abstract

This paper presents the changes that have happened in the discourse of nature TV
documentaries produced in Spain. For that, we develop the comparative study of a selected sample of programs corresponding to the series El hombre y la tierra (TVE, 1974) by Félix Rodríguez de la Fuente, and Frank de la Jungla and La selva en casa (Molinos de Papel, 2010-2011) by Frank Cuesta. The analysis of the results allows to point the transformation of documentaries from a television of public service, to the most recent forms of private and commercial neotelevision.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Alberich-Pascual, Jordi, and María Aguirre Salmerón. 2015. “Changes in Television Nature Documentaries in Spain. From Félix Rodríguez De La Fuente to Frank Cuesta (1974-2011)”. Vivat Academia. Journal of Communication, no. 130 (March):1-34. https://doi.org/10.15178/va.2015.130.1-34.
Section
Research Articles
Author Biographies

Jordi Alberich-Pascual, Universidad de Granada

Jordi Alberich-Pascual es Profesor Titular de Universidad de Comunicación audiovisual y Publicidad en la Facultad de Comunicación y Documentación de la Universidad de Granada. Es miembro del Laboratorio de investigación SECABA LAB, así como del Grupo de investigación Sofá Computing and Intelligent Information Systems (SCI2S), ambos de la propia Universidad de Granada, así como investigador colaborador del Internet Interdisciplinary Institute IN3. Es profesor de la asignatura “La Comunicación Social de la Ciencia y la Tecnología” en el Máster Oficial en Información y Comunicación Científica de la Universidad de Granada. ORCID iD 0000-0001-6871-4614.

María Aguirre Salmerón, Universidad de Granada

María Aguirre Salmerón es Licenciada en Documentación y Máster en Información y Comunicación Científica por la Universidad de Granada.

References

Publicaciones periódicas:

Gómez-Martín, M. (2005). Los nuevos géneros de la neotelevisión. Revista Área abierta, 12. Universidad Complutense de Madrid.

Gutiérrez-Lozano, J.F. (2002). La divulgación científica en la programación de las televisiones generalistas. Comunicar. Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 19: 43-48.

Palacio, M. (2006). Cincuenta años de televisión en España. Revista Tendencias, 6 (El año de la televisión): 315-319.

Tavera-Villegas, H. (2009). Neotelevisión y Ambivalencia. Revista F@ro, 9: 17-29.

Tello-Díaz, J. (2005). Educación científica en el medio televisivo. Comunicar. Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 25: 17-26.

Libros completos:

Attenborough, D. (1997). The BBC Natural History Unit's: Wildlife specials. London: Trident Press Ltd.

Baget-Herms, J.M. (1993). Historia de la Televisión en España: 1956-1975. Barcelona: Feed-Back.

Cortés, J,A. (1999). La estrategia de la seducción. La programación de la Neotelevisión. Pamplona: Editorial EUNSA.

Díaz, L. (2006). 50 años de TVE. Madrid: Alianza Editorial.

Eco, U. (1965). Apocalípticos e integrados en la cultura de masas. Barcelona: Editorial Lumen.

Eco, U. (1986). La estrategia de la ilusión. Barcelona: Editorial Lumen.

Imbert, G. (2003). El zoo visual: de la televisión espectacular a la televisión especular. Barcelona: Editorial Gedisa.

León, B. (1998). Ficcionalización de la información televisiva. Elementos dramáticos y poéticos en el discurso informativo. Pamplona: Ediciones Fundación Infancia y

aprendizaje.

León, B. (1999). El documental de divulgación científica. Barcelona: Editorial Paidós.

León, B. (2010). Ciencia para la televisión. El documental científico y sus claves. Barcelona: Editorial UOC.

Martin, M. (1991). El lenguaje del cine. Barcelona: Editorial Gedisa.

Palacio, M. (2008). Historia de la televisión en España. Barcelona: Editorial Gedisa.

Piscelli, A. (1995). Paleo, neo y postelevisión: del paradigma de centralización a los multimedios interactivos. Barcelona: Editorial Paidós.

Rodrigo, M. (1985). Los modelos de la comunicación. Madrid: Editorial Tecnos.

Romaguera, J. (1999). El lenguaje cinematográfico: gramática, géneros, estilos y materiales. Barcelona: Ediciones de la Torre.

 

Similar Articles

<< < 60 61 

You may also start an advanced similarity search for this article.