Corporate strategy in spanish broadcasters through its series
Main Article Content
Abstract
YouTube has tripled in recent years the ability to attract advertisers, becoming a tough competitor for television. Given this progress, one of the main strategies by traditional television focuses on gaining prominence in YouTube, something they do mainly through its series related content, but not too thorough strategy. This research analyzes a total of 237 relevant YouTube videos on Spanish series produced by the major television networks: Antena 3, Telecinco and TVE, through a both quantitative and qualitative study that delves into issues such as the management of comments and encouragement of participation. The results suggest that broadcasters do not exploit the possibilities of YouTube as a tool of social media to generate commitment and loyalty.
Downloads
Article Details
The main author must deliver the letter of transfer of copyright, according to the model provided by Vivat Academia, Revista de comunicación, which declares the transfer of copyright to the journal and make explicit the rights of authors regarding the dissemination and use of the manuscript once published.
Creative Commons Attribution/Non Commercial 4.0 International
References
AIMC (Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación) (2014). Estudio General de Medios (EGM) Informe octubre 2013-mayo 2014. Recuperado de http://www.aimc.es/spip.php?action=acceder_document&arg=2590&cle=220f931df0e4b91629bc5367091ff4bf1baba1b9&file=pdf%2Fresumegm214.pdf
Barranquero Carretero, A. (2012). Teoría de la autorreferencia mediática. Un balance crítico de los primeros estudios. Estudios sobre el mensaje periodístico, 18, (1), 243-258.
Becerra Muñoz, E. (2009). El escaparate online de la empresa. Un nuevo espacio para la Comunicación Corporativa, en Icono 14, Nº 15, 207-219. doi: 10.7195/ri14.
Cabrera, M. Á. & López, J. de la Cruz (2009). Relaciones entre YouTube y los medios en un nuevo escenario de participación ciudadana, en P. Pérez Herrero; P. Rivas Nieto. & N. Gelado Marcos. Estudios de periodística XIV: Periodismo ciudadano, posibilidades y riesgos para el discurso informativo. X Congreso de la Sociedad Española de Periodística (pp. 117-124), Salamanca.
Costa, J. (2005). Identidad televisiva en 4D. Barcelona: Grupo Design.
De Lara, A. & Arias, F. (2015). La innovación en la autorreferencia de la televisión española: de la promoción a la transmedialidad, Naukowy Przegląd Dziennikarski - Journalism Research Review Quarterly, nº 2. Recuperado de http://naukowy-przeglad-dziennikarski.org/nr/2-2014/4.pdf.
Fernández Vázquez, J. (2011). Autopromoción comparativa de la televisión en España: Antena 3 vs Tele 5, Pensar la Publicidad, Vol. 5, nº 2, 277-298.
Giménez Hernando, J. (2011). Redes corporativas inmersivas. Nuevas formas de uso de las redes sociales. Icono 14, 9( 2), 249-261. doi: 10.7195/ri14. Recuperado de: http://www.icono14.net/ojs/index.php/icono14/article/view/38
IAB Spain (2011). Vídeo marketing y publicidad en vídeo online: aproximación desde la perspectiva del usuario. Recuperado de http://www.publiteca.es/2011/09/video-marketing-y-publicidad-en-video.html.
IAB Spain Research (2011). Estudio de la influencia de las marcas en la sociedad 2.0. Recuperado de: http://www.hosteltur.com/fdb/Influenci a%20de%20las%20marcas%20en %20la%20sociedad%202.0.pdf.
IAB Spain Research (2015). VI Estudio Redes Sociales de IAB Spain. Recuperado de: http://www.iabspain.net/wp-content/uploads/downloads/2015/01/Estudio_Anual_Redes_Sociales_2015.pdf.
Infoadex (2014). Resumen Estudio de la Inversión Publicitaria en España 2015. Infoadex S.A. Recuperado de http://www.infoadex.es/resumen_estudio_2014.pdf.
Jenkins, H. (2003). Transmedia Storytelling. Moving characters from books to films to video games can make them stranger and more compelling. Technnology Review, Recuperado de http://www.technologyreview.com/biotech/13052/7.
Jenkins, H. (2008). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York: New York University Press.
Jenkins, H. (2009). The Revenge of the Origami Unicorn: Seven Principles of Transmedia Storytelling. Recuperado de: http://henryjenkins.org/2009/12/the_revenge_of_the_origami_uni.html.
Jenkins, H. (2011). Transmedia 202: Further Reflections. Recuperado de http://henryjenkins.org/2011/08/defining_transmedia_further_re.html.
Lavado, A. (2010). El consumo de YouTube en España. Global Media Journal México, 7, (14), 76-92.
López, N.; González, P. & Medina de la Viña, E. (2011). Jóvenes y televisión en 2010: Un cambio de hábitos, Zer. Revista de estudios de comunicación, 30, 97-113. Recuperado de http://www.ehu.eus/zer/hemeroteca/pdfs/zer30-05-lopez.pdf
Martín, J. (2010, 20 de septiembre). “Desestimada la demanda de Telecinco contra Youtube”. El País. Recuperado de http://tecnologia.elpais.com/tecnologia/2010/09/23/actualidad/1285232462_850215.html.
Moreno, Á. (2007). El discurso de identidad de la televisión pública. La autopromoción de Televisión Española, Telos, 71. doi: 10.4185/RLCS-64-2009-831-396-409.
NCA y Asociados (2010). Estudio de la influencia de las marcas en la sociedad 2.0 (Versión abreviada). Recuperado de http://recursos.anuncios.com/files/361/31.pdf
Oliva Marañón, C. (2012). Comunicación 2.0, visibilidad e interactividad: fundamentos de la imagen corporativa de las universidades públicas de Madrid en YouTube, Fonseca, Journal of Communication, nº 5, 114–135.
Porter Novelli (2012). Social Media Consumer (EuroPNStyles): Los nuevos consumidores sociales en Europa. Recuperado de: http://elblogde.porternovelli.es/documentos-pniberia-2/.
Rodríguez Ferrándiz, R. (2014): El relato por otros medios: ¿un giro transmediático? CIC Cuadernos de Información y Comunicación, 2014, 19, 19-37. Recuperado de http://revistas.ucm.es/index.php/CIYC/article/viewFile/43901/41499
Sanagustín, E. (2006). Internet, otro canal para el telespectador, en La televisión no lo filma (pp. 135-148). Sevilla: Asociación Cultural comenzemos empezemos.
Stein, M. (2010). La Comunicación Corporativa a través de la Web 2.0”. En Conceptia Group Blog. Recuperado de: http://www.conceptiagroup.com/blog/162-la-comunicacion-corporativa-en-laweb-20.html.
Tur-Viñes, V. & Rodríguez Ferrándiz, R. (2014). Transmedialidad: series de ficción y redes sociales. El caso de Pulseras Rojas en el grupo oficial de Facebook (Antena 3. España). Cuadernos.info, nº 34, pp. 115-131. doi: 10.7764/cdi.34.549.
Williams, R. (2011): Televisión. Tecnología y forma cultural. Buenos Aires, Paidós.