Interdisciplinary Tutoring for the Development of Professional-Simulation Role-Plays
Main Article Content
Abstract
Current society is characterised by a growing tendency of interrelationship among different professional sectors in order to offer their potential customers a better quality of certain products or process. Thereby, and in the context of this interdisciplinarity, higher-education teachers must frame their teaching methodologies mainly focused on the acquisition of certain competences so that students could guarantee the development of their professional abilities. Taking this as a premise, we have performed an interdisciplinary role-play so as to allow our students to acquire those professional competences. However, to carry out this performance a well-organised tutorial plan, divided into several tutoring sessions, was required to succeed in the use of this active methodology.
Downloads
Article Details
The main author must deliver the letter of transfer of copyright, according to the model provided by Vivat Academia, Revista de comunicación, which declares the transfer of copyright to the journal and make explicit the rights of authors regarding the dissemination and use of the manuscript once published.
Creative Commons Attribution/Non Commercial 4.0 International
References
Arbizu, F., Lobato, C., Del Castillo, L. (2005). Algunos modelos de abordaje de la tutoría universitaria. Revista de Psicodidáctica, 1: 7-22.
Armstrong, E. K. (2003). Applications of Role Playing in Tourism Management teaching: Evaluation of a Learning Method. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 2(1): 5-16.
Castillo Rodríguez, C., García Magna, D., Cristófol Rodríguez, C., Rodríguez Mérida R. & Ríos Moyano (2011). Adquisición de competencias en un contexto interdisciplinar: el juego de rol como metodología innovadora. Trabajo presentado al Actas del VII Congreso Internacional sobre Educación, Cultura y Desarrollo (sin paginar). Málaga: Grupo de Investigación Eumed.net.
García Magna, D., Castillo Rodríguez, C., Ríos Moyano, S., Cristófol Rodríguez, C.; Carrasco Santos, M. J., Rodríguez Mérida, R., Pastor García, I, González Ramírez, D. (2011). La interdisciplinariedad en la educación superior: propuesta de una guía para el diseño de juegos de rol. Revista Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 12 (1). Recuperado el 6 de diciembre de 2011, Disponible en http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/revistatesi/issue/view/568
Junta De Andalucía. (1995). La Acción Tutorial. Sevilla: Consejería de Educación y Ciencia. Dirección General de Promoción y Evaluación Educativa.
Posada Álvarez, R. (2004). Formación superior basada en competencias, interdisciplinariedad y trabajo autónomo del estudiante. Revista Iberoamericana de Educación. Recuperado el 6 de diciembre de 2011, de Disponible en http://www.rieoei.org/deloslectores/648Posada.PDF
Ruben, B. D. (1999). Simulations, Games, and Experience Based Learning: The Quest for a New Paradigm for Teaching and Learning. Simulation and Gaming, 30 (4):498-505.