Video Clip and Socio-political Communication: The Vindicating Message in the Music Video

Main Article Content

Jennifer Rodríguez López
Ana Sedeño Valdellós

Abstract

The music video as an audiovisual product broadcasted through mass media and it is a useful tool in order to transmit social, cultural and political messages. Through a criticism-stylistics-based methodology grounded in the analysis and description of vindicating aspects, the present paper studies several examples of video clips which convey a message of social denounce about multiple matters such as warfare, political, gender and sexual identity movements. This piece of research tries to confirm the power of the music video clip in the dissemination of this kind of messages and its contribution to the pro-rights struggles, not only as an audiovisual, hypermedia format but also as a mechanism that facilitates communication of profound social messages through seduction and spectacle in an entertaining, veiled and almost invisible way.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Rodríguez López, Jennifer, and Ana Sedeño Valdellós. 2017. “Video Clip and Socio-political Communication: The Vindicating Message in the Music Video”. Vivat Academia. Journal of Communication, no. 138 (March):1-15. https://doi.org/10.15178/va.2017.138.1-15.
Section
Research Articles

References

Baxter, R.L.; De-Reimer, C.; Landina, A., Leslie, L. & Singletary, M.W. (1985). A Content Analysis of Music Videos. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 29(3), 333-340.

Bryant, J. & Zillmann, D. (1996). El entretenimiento como efecto de los media, en Bryant, J. & Zillmann, D. (Coords.). Los efectos de los medios de comunicación: Investigaciones y teorías. Barcelona: Paidós Ibérica.

Colás, P. & Villaciervos, P. (2007). La interiorización de los estereotipos de género en jóvenes y adolescentes. Revista de Investigación Educativa, 25, 1, 35-58. Recuperado de: http://goo.gl/nQckRF

Cuesta, M. (2007). Videoclisión: Relaciones entre teleseries y videoclips en seis capítulos. Santiago: Xunta de Galicia.

García-Ruiz, R.; Aguaded-Gómez, J.I. & Rodríguez-Vázquez, A.I. (2014-2015). Propuesta de alfabetización mediática ante los estereotipos de género en los medios de comunicación. Resultados y valoración de 'Rostros de Mujer'. Prisma Social, 13, 576-609. Recuperado de: http://goo.gl/aD9BmT

Gibbs, G. (2012). El análisis de datos cualitativos en investigación Cualitativa. Madrid: Morata.

Gill, R. & Scharff, C. (2011). Introduction, en Gill, R. & Scharff, C. (Eds.). New Femininities: Postfeminism, Neoliberalism and Subjectivity. (pp.1-17). Basingstoke: Palgrave McMillan.

Inness, S. A. (2004). Boxing gloves and bustiers: New images of tough women, en Innes, S.A. (Ed.). Action Chicks. New Images of Tough Women in Popular Culture. (pp. 2-17). Nueva York: Palgrave, Macmillan.

Markman, R. (1998). La Cultura global del "Sputnik": Un modelo de valores para la juventud. Trabajo de investigación doctoral. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona.

Márquez, I.V. (2014). La imagen de la mujer en los videoclips de Hip-Hop. Versión. Estudios de Comunicación y Política, 33, 181-189.

Martínez-Noriega, D.A. (2014). Música, imagen y sexualidad: El reggaetón y las asimetrías de género. El Cotidiano, 186, 63-67.

McMillan, J.H. & Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Una introducción conceptual. Madrid: Pearson.

Noir, R.A. (2010). Sobre el Movimiento Lésbico-Gay Homosexual-Bisexual Transgénero. Revista electrónica de Psicología Política, 8, 22, 128-140. Recuperado de http://goo.gl/z6rzGl

Penalva, C. (2002) “ El tratamiento de la violencia en los medios de comunicación”. Alternativas. Cuadernos de Trabajo Social, 10, 395-412.

Railton, D. & Watson, P. (2011). Music Video and the Politics of Representation. Edinburgh: University of Edinburgh Press.

Roncero-Palomar, R. (2008). Antivídeo: Estética e intermedialidad. Tesis doctoral. Madrid: Universidad Rey Juan Carlos.

Seidman, S.A. (1992). An Investigation of Sex-Role Stereotyping in Music Videos. Journal of Broadcasting and Electronic Media, 36(2), 209-216.

Selva, D. (2012). Nuevos fenómenos en el entorno on line. La difusión del videoclip a través de internet. Telos, Cuadernos de Comunicación e Innovación.

Sherman, B. & Dominick, J.R. (1986). Violence and Sex in Music Videos: TV and Rock'n'Roll. Journal of Communication, 36 (1), 79-93.

Sommers-Flanagan, R.; Sommers-Flanagan, J. & Davis, B. (1993). What´s Happening on Music Television? A Gender Role Content Analysis. Sex Roles, 28 (11/12), 745-583.

Tapper, J.; Thorson, E. & Black, D. (1994). Variations in Music Videos as a Function of Their Musical Genre. Journal Broadcasting & Electronic Media, 38 (1), 103-113.

Taylor, S.J. & Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Barcelona: Paidós.

Tortajada, I. & Araüna, N. (2014). "Mujeres, violencia y posfeminismo en los vídeos de Madonna". Área Abierta, 14(3), 23-41. doi: http://dx.doi.org/10.5209/rev_ARAB.2014.v14.n3.45851

Vincent, R.C. (1989). Clio´s Consciousness Raised? Portrayal of Woman in Rock Videos, Re-Examined. Journalism Quarterly, 66, 155-160.

Vernallis, C. (1998). The Aesthetics of Music Video: An Analysis of Madonna´s Cherish. Popular Music, 17(2), 153-185